Seminarium: Skogsnäringens framtida kompetensförsörjning

Seminarium: Skogsnäringens framtida kompetensförsörjning

Skogen är en av Sveriges största tillgångar tack vare ett långsiktigt och hållbart skogsbruk.

Under de senaste åren har dock de areella näringarna upplevt allt större svårigheter att locka ungdomar till en yrkesbana inom jord- och skogsbruk. Det återspeglas bland annat i det rekordlåga antalet förstahandssökande till jägmästarprogrammet höstterminen 2015.

Dessa svårigheter, den accelererande urbaniseringen och den bild av skogsbruket som media ger allmänheten riskerar att påverka skogsnäringens framtida kompetensförsörjning negativt.

Med anledning av detta bildade KSLA:s Skogsavdelning en kommitté för kompetensförsörjning inom skogsbruket som har varit verksam mellan 2013 och 2015. Kommitténs fokus har varit:

• Framtida behov av högre utbildning och åtgärder som kan bredda rekryteringsbasen för akademisk utbildning.
  • Utbildningsförslag, som gör akademisk utbildning mer relevant och förbättrar dess kvalitet.
  • Kompetenshöjande samverkansformer, dels mellan utbildande och forskande institutioner, dels mellan sådana och skogsnäringens företag och organisationer.
  • Insatser för skogsbrukets framtoning och attraktivitet.

Kommitténs arbete under de gångna tre åren, resultat och rekommendationer har samlats i KSLA-tidskriften Skogsnäringens akademiska kompetensförsörjning, som presenteras och diskuteras den 5 februari 2016. Vi räknar med en mycket intressant eftermiddag med viktigt innehåll för skogsnäringens framtida kompetensförsörjning.

Moderator är Mats Sandgren, VD SCA Skog och ordförande i kommittén.

Vi hoppas att du tar dig tid att komma och diskutera hur vi ska säkerställa kompetensförsörjningen i skogen framöver – en fråga som är oerhört angelägen för skogsnäringens framtid! Seminariet avrundas med mingel och enklare förtäring.

När? Fredag 5 februari kl 12.30–15.00
Var? KSLA, Drottninggatan 95 B, Stockholm
Program/mer information får du genom att klicka här
Gratis men obl anmälan senast den 29 januari genom att klicka här eller via KSLA:s hemsida