​72 ansökningar till Tandem Forest Values – Sveriges gåva vid Finlands 100-årsjubileum

Pressmeddelande   •   Apr 16, 2018 16:16 CEST

Tandem Forest Values-utlysningen har lockat 72 sökande från 23 universitet och forskningsinstitut. Foto: Ylva Nordin.

I samband med Finlands 100-årsfirande uppvaktade Sverige sitt östra grannland med en gåva på 24 miljoner kronor i form av forskningsanslag på skogsområdetProjektet Tandem Forest Values har mötts av ett fantastiskt intresse! Hela 72 forskningsansökningar har kommit in och forskare från sammanlagt 23 universitet och forskningsinstitut i de båda länderna finns bland de sökande.

Syftet med gåvan är att varaktigt stärka och utveckla forskningssamverkan mellan aktörer i Finland och Sverige på det skogliga och skogsindustriella området. Utlysningen ska resultera i 12 postdoktorala forskningstjänster inom två teman: Hållbar skogsskötsel och Nya produkter och processer. Ambitionen är att skapa ett långsiktigt samarbete mellan Finland och Sverige för att ytterligare stärka dessa två redan framstående skogsnationer.

Bakom gåvan står Sveriges regering och de svenska forskningsstiftelserna Marianne och Marcus Wallenbergs Stiftelse, Kempestiftelsen och Skogsindustrins forskningsstiftelse, samt Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien, som också administrerar projektet. Arbetet med att bedöma ansökningarna har börjat och besked om vilka som beviljats pengar kommer i slutet av juni.

Mer information:
Eva Pettersson