Åter en lyckad fest för Lakritsfestivalen

Världens största lakritsfest ägde i helgen rum på Annexet vid Ericsson Globe. För åttonde året samlades återigen över 11 000 lakritsentusiaster från hela Sverige och resten av välden för att fira smaken lakrits. Bästa Monter vanns av Pärlans Konfektyr och Salmiakbomben från Ett Chokladeri blev Sveriges Favoritlakrits 2016.

”Besökarna var väldigt intresserade, trevliga och glada”, berättar festivalarrangören Tuija Räsänen om Lakritsfestivalen som ägde rum den 23-24 april på Annexet vid Ericsson Globe och som återigen besöktes av 11 000 gäster.

Besökarna röstade fram Salmiaksbomben från Ett Chokladeri till vinnare av Sveriges Favoritlakrits 2016. De fick hela 40 procent av rösterna i finalomgången där fem produkter tävlade om festivalbesökarnas röster,

”Vi är glada för att även utställarna var mycket nöjda vilket bidrog till den goda stämningen på festivalen. Det var många fina montrar med trevliga aktiviteter och ett särskilt grattis till Pärlans Konfektyr som i år vann Bästa Montern.” I juryn för Bästa Montern fanns Jessica Frej, Linda Råberg och Manuela Kjeilen.

Festivalscenen sponsrades av Norrköpings-företaget Nammi Godis och konferencier var återigen Lina Skandevall. ”I år har vi arbetat mycket med att höja kvaliteten på festivalen med alltifrån att bjuda besökarna på garderobsavgiften till innehållet på både festivalscenen och provningarna”, säger Tuija Räsänen.

Årets festival besöktes förutom av många svenska matskribenter också av 20 finska matbloggare genom ett pågående projekt med Viking Line. Detta eftersom Lakritsfestivalen även arrangeras i Finland. Nästa lakritsfirande är i Helsingfors på Wanha Satama 29-30 oktober 2016 och sedan i Stockholm 1-2 april 2017 på Annexet vid Ericsson Globe.

• finland
  • sveriges favoritlakrits

Lakritsfestivalen i Stockholm och Helsingfors är årliga lakritsfester med syfte att förmedla glädje, gemenskap och kunskap om lakrits. I Stockholm har festivalen arrangerats sedan 2009 och festivalen i Helsingfors sedan 2014. Arrangör är lakritsexperten Tuija Räsänen som även äger butiken och webbutiken Choklad & Lakrits Sverige.

Läs mer på www.lakritsifestivaalit.com, www.facebook.com/lakritsifestivaalit, www.instagram.com/lakritsifestivaalit och www.lakritsfestivalen.se, www.facebook.se/lakritsfestivalen, www.twitter.com/lakritsfestival, www.instagram.com/lakritsfestivalen.