Ny tävling – Svenska folkets favoritlakrits 2011

Vilken lakrits är populärast i Sverige? Hur smakar den? Är den söt eller salt? Hård eller mjuk? ”Finlands Salmiakförening har med sin tävling Salmiakki Finlandia Award inspirerat oss att lansera Svenska folkets favoritlakrits”, säger lakritsfestivalens arrangör Tuija Räsänen.

För att få svar på frågan vilken lakrits som är populärast i Sverige lanserar nu Lakritsfestivalen Svenska folkets favoritlakrits 2011, landets första tävling för lakritsprodukter. Fokus ligger inte på försäljningssiffror utan på tycke och smak bland svenskarna. Inspirationen till tävlingen kommer ifrån den finska motsvarigheten för salmiakprodukter som anordnas de senaste 13 åren.

Salmiakki Finlandia Award startade samma år som föreningen för att vi offentligt ville visa tillverkarna av marknadens bästa saltlakritsprodukter vår uppskattning”, säger Jukka Annala, ordförande i Finlands Salmiakförening.  Jukka Annala är också författare till den finska salmiakboken Salmiakki, han anser att saltlakrits ger en delikat tröst i vardagen.

Lakritsfestivalen är en årlig fest för lakritsälskare som 9-10 april genomförs för tredje året. Festivalens projektgrupp värmer upp inför årets festival och tävling i Sverige genom att besöka Finlands Salmiakförenings ”salmiakgala” 5 februari. Då koras 2011 års salmiakprodukt. Finlands salta favorit 2010 blev Malacos ”Must Dark Shot”, som också kallas Salmiak Rondos.

Skillnaden mellan de två tävlingarna är att den finska har en expertjury medan den svenska kommer att ske genom en öppen omröstning. Alla lakritsprodukter som finns i handeln idag är giltiga kandidater. ”Lakritsälskare är oftast mycket specifika med vilken produkt de favoriserar. Jag brukar alltid fråga deltagarna på lakritsprovningar vilken lakritsprodukt som är kvällens favorit och det är svårt för deltagarna att enas”, säger lakritsfestivalens arrangör Tuija Räsänen. ”Jag tycker att det därför ska bli extra spännande att se hur många olika sorters lakrits som får röster i tävlingen.”

Tävlingens omröstning sker via mail till tavling@lakritsfestivalen.se och avslutas 27 mars. Resultatet med vinnaren samt tio i topp meddelas kort därefter. Tillverkaren av Svenska folkets favoritlakrits 2011 firas sedan under Lakritsfestivalen 9-10 april, på Hotel Norrtull i Stockholm.

Arrangör: Tuija Räsänen Telefon: 0738-440 204
Marknadsansvarig: Anette Jonsson Telefon: 0709-30 12 69

Telefon: 08-210 210 E-post: info@lakritsfestivalen.se

Lakritsfestivalen är en årlig fest och mötesplats för lakritsälskare. Syftet är att sprida kunskap och lakritsglädje. Lakritsfestivalen 2011 är förlagd till Hotel Norrtull. Lakritsfestivalens arrangör är entreprenören Tuija Räsänen, ägare av Choklad & Lakrits och svensk pionjär i att anordna lakritsprovningar. Läs mer på www.lakritsfestivalen.se

Om lakrits
Lakrits framställs ur rötterna på ärtväxten Lakritsrot, Glycyrrhiza glabra. Sötlakrits innehåller lakritsrot och smaksätts ofta med anis. För att göra saltlakrits tillsätter man också salmiak (ammoniumklorid).

Om Hotel Norrtull
Familjeägda Hotel Norrtull öppnade 2007 men byggnaden uppfördes 1923, som centrallager och huvudkontor för AB Vin & Spritcentralen. Byggnaden är idag blåmärkt för sitt arkitektoniska och historiska värde. www.hotelnorrtull.se

• tävling
  • svenska folkets favoritlakrits