Vilken lakritsprodukt blir Sveriges Favoritlakrits 2016?

Sveriges Favoritlakrits är Lakritsfestivalens årliga tävling för lakritsprodukter. Vilken produkt tar hem segern i år? Nomineringsperioden startar 12 februari och avslutas på Lakritsens dag 12 april. Finalen genomförs sedan på Lakritsfestivalen 23-24 april.

Lakritsfestivalens tävling för lakritsprodukter, Sveriges Favoritlakrits, startade 2011 och har blivit en årlig barometer för svenska lakritstrender. Totalt röstar flera tusen lakritsentusiaster varje år. Alla produkter med lakrits som finns till försäljning i Sverige kan vinna utmärkelsen Sveriges Favoritlakrits.

”Varje person har en röst under nomineringsperioden och en under finalen. Produktnamnet måste noga framgå för att nomineringsrösten ska godkännas”, berättar tävlingsledaren och lakritsföreläsaren Mike Räsänen. Bland de som nominerar vinner fem personer en lyxig goodybag med två festivalbiljetter, lakritsfinalisterna och en överraskning.

Nomineringen av produkter sker via mejl till info@favoritlakrits.se. Nomineringsperioden startar 12 februari och avslutas på Lakritsens dag 12 april. Finalen genomförs sedan under Lakritsfestivalen 23-24 april. På söndag eftermiddag den 24 april koras segraren.

Tidigare vinnare av Sveriges Favoritlakrits är Tyrkisk Peber från Fazer 2011, Lakrids A från Lakrids by Johan Bülow 2012 och de tre senaste åren, 2013-2015, har tävlingen vunnits av Salmiakkola från Desserter utan gränser. Inspirationen till tävlingen kommer från Finlands Salmiakförenings årliga tävling Salmiakki Finlandia Award.

• produkter
  • tävling
  • sveriges favoritlakrits
  • 2016
  • mike räsänen

Lakritsfestivalen i Stockholm och Helsingfors är årliga lakritsfester med syfte att förmedla glädje, gemenskap och kunskap om lakrits. I Stockholm har festivalen arrangerats sedan 2009 och festivalen i Helsingfors sedan 2014. Arrangör är lakritsexperten Tuija Räsänen som även äger butiken och webbutiken Choklad & Lakrits Sverige.

Läs mer på www.lakritsifestivaalit.com, www.facebook.com/lakritsifestivaalit, www.instagram.com/lakritsifestivaalit och www.lakritsfestivalen.se, www.facebook.se/lakritsfestivalen, www.twitter.com/lakritsfestival, www.instagram.com/lakritsfestivalen.