Martin & Servera positiva till Regeringens förslag om obligatoriska krav på djurskydd enligt svensk lagstiftning vid offentlig upphandling av kött

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2018 08:23 CEST

Stefan Calrell, försäljningsdirektör offentlig marknad, Martin & Servera Restauranghandel

Civilminister Ardalan Shekarabi och konsumentminister Per Bolund presenterade vid en presskonferens i fredags, den 24 augusti 2018, att Regeringen vill göra det obligatoriskt för upphandlande myndigheter att ställa krav på djurskydd och låg antibiotikaanvändning vid upphandling av animaliska livsmedel. Martin & Servera ser positivt på Regeringens nya förslag.

Martin & Servera gjorde tidigare i år en marknadsundersökning som visar att Sveriges föräldrar vill se svenska, regionala och lokala råvaror på skolmatstallriken. Det här nya förslaget från Regeringen går helt i linje med undersökningsresultatet.

”- De nya föreslagna obligatoriska kraven måste också innebära ett minskat fokus på pris vid utvärdering av anbud vid offentlig upphandling. Kött som motsvarar de krav Regeringen vill göra obligatoriska, kostar mer att producera”, säger Stefan Calrell, försäljningsdirektör offentlig marknad på Martin & Servera Restauranghandel.

Martin & Servera presenterade redan tidigare i höstas ett samarbete med KLS Ugglarps i syfte att öka försäljningen av svenskt kött.

”- Kommunerna måste agera NU för att öka sina inköp av svenskt. Det är viktigt att efterfrågan på svenska produkter ökar så att vi får avsättning för det extra kött vi nu köper in från våra svenska bönder”, säger Stefan Calrell.

Martin & Servera erbjuder varor, tjänster och kunskap för restauranger och storkök i Sverige. Vi är en svensk, familjeägd koncern. Ansvarsfullt och långsiktigt företagande är en viktig del av vår verksamhet.

Martin & Servera består av Martin & Servera Restauranghandel, Martin & Servera Logistik, Martin & Servera Restaurangbutiker, Chipsters, Diskteknik, Galatea, Grönsakshallen Sorunda och Fällmans Kött.