Kvalitet och hälsa gör Apoteket mest hållbart i Sverige

Svenska folket har utsett Apoteket till “Sveriges mest hållbara varumärke” i undersökningen Sustainable Brand Index 2016. Apoteket har under senare år klättrat högre och högre på rankingen. Från en tiondeplats 2014 och fjärdeplats förra året till att ta hem förstaplatsen 2016.

-Utnämningen är en bekräftelse på att vi gör rätt saker. Vi har länge arbetat i det tysta, men sen ett tag tillbaka kommunicerar vi mer. Det är därför kul att den alltmer medvetna konsumenten tycker att vi gör rätt saker. Sen finns det alltid mer att göra, så vi slår inte av på takten, säger Ann Carlsson, VD på Apoteket.

Varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index listar för sjätte året i rad Sveriges mest hållbara varumärken. Tillfrågade i undersökningen är ett riksrepresentativt urval av 10 000 konsumenter som har bedömt hur Sveriges 265 största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande. Totalt sett anser alltså svenska konsumenter att Apoteket är det företag som är bäst på hållbarhet i Sverige.

-Apoteket har sedan ett tag tillbaka valt att ha att tydligt fokus på kvalitet, ur alla perspektiv. Att ta ansvar för miljö, samhälle och folks hälsa har därför blivit en väl integrerad del i deras varumärke och det är något som konsumenterna tagit till sig, säger Erik Hedén, VD på Sustainable Brand Insight, företaget bakom studien.

Under onsdagskvällen bjöd Sustainable Brand Insight in drygt 200 VD:ar, marknadschefer och hållbarhetschefer för prisutdelning på Atelier i Stockholm. Utöver Apoteket i Sverige vann klädföretaget Stormberg i Norge, Coop i Danmark och Valio i Finland.

TOPP 10 – SVERIGE

1. Apoteket