Nu är det äntligen skreisäsong

Nu är det äntligen skreisäsong

Efter vandringen från Barents hav till den nordnorska kusten blir den nordarktiska torsken till skrei – med ett muskulösare, fastare och vitare kött. Säsongen för skrei – norsk torsk när den är som bäst – börjar nu i januari och varar till april.

– Skrei är en fantastisk säsongsråvara och man bör ta till vara på och tillaga alla fiskens delar. Den som tror att torsk bara är lika med ryggfilé går miste om mycket gott. I Nordnorge har vi till exempel en nationalrätt, skreimølje, som består av både skreiens kött, lever och rom, säger Line Kjelstrup, Sverigechef på Norges sjömatråd.

Kind
- En ofta underskattad del av fisken med fast konsistens. Passar bäst att stekas.

Tunga - Det är inte den riktiga tungan utan musklerna som sitter under tungan. Köttet är fast och något mjukare än kinden.

Ryggfilé - Enligt många den bästa delen av fisken. Den övre biten kallas ibland bara torskrygg, den undre biten är slagsidan.

Rom - Romsäcken tillagas genom att kokas, skäras i skivor och därefter eventuellt stekas.

Lever– Kokas i vatten, gärna med lite ättika, lök och lagerblad för smakens skull. Servera som tillbehör.

Skinn - Skinnet är gott att fritera och använd som frasigt tillbehör till andra rätter.

Bukslag - Sitter vid buken, under benraden, längs hela fisken. Skärs ofta bort, men bör sparas och användas för att koka en egen fond.

Stjärt - Dyker upp i allt fler recept och kan både bakas, paneras, gravas eller friteras.

Ett miljömedvetet val
Skrei är en nordarktisk torsk från världens största torskbestånd i Barents hav. Omkring 500 miljoner torskar ger sig iväg för att leka kring framför allt Lofoten. Ungefär 90 % återvänder till Barents hav. Tack vare god förvaltning av norska myndigheter är skreibeståndet hållbart och i god tillväxt. Fisket har grönt ljus från WWF och hela det norska torskfisket är certifierat av MSC (Marine Stewardship Council). Du kan med andra ord njuta av skreien med gott samvete.

Lång tradition
Så länge man känner till har skreien kommit till Nordnorges kust för att leka mellan januari till april. För kustbefolkningen är skreien anledningen till att den nordnorska kusten varit bebodd så länge. Fisket är en betydande källa till mat och är samtidigt en av Norges främsta exportinkomster. Färsk skrei exporteras till Sverige, Tyskland, Frankrike och Spanien. Den största exporten är dock torkad skrei, som exporteras till Italien, och saltad och torkad skrei till Portugal och Brasilien, där den kallas ”bacalao”.

Endast de bästa kvalitetsmärks
De allra finaste torskarna väljs ut och får märket Skrei® i ryggfenan. Det är en garanti för att fisken håller högsta kvalitet. Fiskarna väljs ut, förpackas, behandlas och transporteras i enlighet med en definierad standard. Fabrikerna som packar och levererar skrei måste registreras och godkännas av Norges sjömatråd. Fisken ska packas inom 12 timmar från fångst och
förvaras på is vid en temperatur mellan 0 och 4 grader.

Snabba fakta om skrei

• Namnet ”skrei” kommer av det gammelnorska ordet för skrida, vandra.
  • Skrei kommer från världens största torskbestånd, ett bestånd som är hållbart och i god tillväxt
  • Skreien vandrar från Barents hav till Nordnorges kust för att leka under januari–april, då den traditionsenligt fiskas och avnjuts färsk i säsong
  • Skrei får bara kallas skrei mellan januari och april och kallas skrei även i Spanien och Frankrike
  • Skrei som har märket Skrei® i ryggfenan är kvalitetsmärkt skrei och är behandlad och packad enligt en noga definierad standard som borgar för hög kvalitet