James Calder från SIBA och Jakob Thomsgård från Skånes Dryckesproducenter. Foto: Anna Lind Lewin.

​Brittisk öl-lobbyist lovordar skånska hantverksbryggerier

James Calder, kommunikationschef på SIBA som representerar oberoende hantverksbryggare i Storbritannien, var i veckan på besök hos Skånes Dryckesproducenter och Smaka på Skåne för att berätta om sitt lobbyarbete och för att möta lokala producenter. Han var imponerad av satsningarna som görs och menade att den skånska hantverksölen är väl så bra som den i hans hemland.
– Om inte bättre.

Vilka likheter finns mellan våra marknader och vad kan de skånska bryggarna lära av SIBA, the Society of Independent Breweries?
– Ölmarknaden i Storbritannien krymper och de stora internationella bryggerierna som Carlsberg och Heineken äger fortfarande 88 procent, vilket är något mer än i Sverige*. De mindre bryggerierna ökar lite mer än jättarna men har svårt att nå ut till konsumenterna trots att de verkligen efterfrågar hantverksöl. Dessutom har många av pubarna avtal med de stora bryggerierna vilket blockerar försäljningen för de små.
– Det gör att marknaden är helt ur led, menar James. Vi arbetar för att regeringen ska kompensera de mindre bryggerierna genom skattelättnader så att de kan överleva i den snedvridna konkurrensen.
Han menar att mycket kan utvecklas om man arbetar tillsammans och har förmågan att se nya möjligheter.
– SIBA har satsat på den kollektiva logistiklösningen Beerflex som gör att pubarna enklare kan köpa de små bryggeriernas öl och få ett urval av dem levererade på samma gång. Vi har identifierat nya, fria marknader som man i Storbritannien inte traditionellt förknippat med ölutskänkning – som hotel, restauranger och biografer. Och export – Kina är en lovande marknad.

Mot restaurangbranschen driver man kampanjen ”There’s a beer for that” (ungefär ”det finns en öl som passar till det”) för att lyfta att öl kan passa väl så bra som vin i kombination med mat.

Fredrik Ek på Brekeriet i Landskrona. Foto: Anna Lind Lewin.

Under dagarna i Skåne besökte James tre bryggerier tillsammans med Jakob Thomsgård från Skånes dryckesproducenter. På Brekeriet i Landskrona guidade bryggaren och Fredrik Ek i den nya, väldiga lokalen. Han berättar att Landskrona är bryggeriets minsta marknad och att 50 procent av deras försäljning går på export. Det är surölen, som jäses i ett avskilt rum, som är bryggeriets signum och säljer bäst.
– Vi är än så länge mer uppmärksammade utomlands, men börjar skapas ett intresse för våra ölsorter här i Sverige också, säger Fredrik som driver bryggeriet med sina två bröder.

Hampus Olofsson och Håkan Nilsson på Remmarlövs gårdsbryggeri. Foto: Anna Lind Lewin.

På Remmarlövs gårdsbryggeri i Eslöv tackar man lokalbefolkningen.
– Vi har verkligen fått starkt stöd från Eslövsborna. Jag tror de längtade efter något att vara stolta över och det gynnade oss, berättar ägaren Håkan Nilsson.
Deras bryggeri satsar på drickbar, god öl och har även haft framgångar med sorter med lokal humle och malt.
– Satsningen på lokala råvaror med ölen Local Hops och Trippel Skåne har gett oss väldigt god PR. Vi köper en hel del humle från Korngården till exempel.

Diarmuid och Linda Reidy på The Uncharted Brewering Company i Eslöv. Foto: Anna Lind Lewin.

På The Uncharted Brewering Company, några kilometer från Remmarlöv bryggs ett serie klassiska ales av irländaren Diarmuid Reidy och hans svenska fru Linda. Samtidigt satsar man på en del intressanta experiment i samarbete med andra dryckesproducenter. Som många av de andra bryggerierna medverkar man flitigt på festivaler eftersom det skapar en nödvändig kanal ut mot kunderna.
– I Storbritannien har 90 procent av bryggerierna ett ”taproom” eller en butik. Det är så de flesta får en stor del av sin inkomst och kan runda distributörer, grossister och pubar. Jag hoppas att svenska producenter av hantverksöl får rätten att sälja sina alkoholhaltiga drycker i egen butik och att utskänkningstillstånden blir liberalare i framtiden. Det finns en stor potential i att sådana reformer i Sverige skulle kunna attrahera nya turister och skapa nya sociala mötesplatser för lokalsamhället att samlas kring, menar James Calder.

Under sitt första besök i Sverige hann James prova lokal öl från Malmö Brewings innehållsrika sortiment samt öl från Remmarlöv gårdsbryggeri, Brygghus 19, Brygghuset Finn och Limhamns bryggeri.
– Jag är själv hembryggare på hobbynivå. Det jag mött här har imponerat – både hur de skånska bryggarna satsar på sina bryggerier och den öl som produceras. Särskilt kommer jag att minnas en grapefruktinfuserad öl från Malmö Brewery – it blew my mind!

Skånska hantverksbryggare möts: Frida Eklund Remmarlövs gårdsbryggeri, Dan-Magnus Svensson Brygghus 19, Dan Holmér Limhamns bryggeri, Ulrik Svensson Åhus bryggeri, Tove Eklund Brygghuset Finn och Jakob Thomsgård Skånes Dryckesproducenter. Foto: Anna Lind Lewin.

----------------------------------------------

Statistik om ölbryggerier i Sverige
* Mikrobryggerier med 1–5 anställda står för 6 procent av marknaden i Sverige medan de stora med över 250 anställda har 84 procent av marknaden. Resten består av bryggerier med 10–249 anställda.

2017 fanns 392 bryggerier i Sverige, en ökning på över 800 procent sedan 2010.
(Statistik från SCB från 2015).

I Skåne finns idag runt 35 hantverksbryggerier.

Läs mer om svenska bryggerier hos SCB

SIBA, the Society of Independent Breweries
samlar 85 procent av hantverksbryggerierna i Storbritannien och står för lite mer än 6 procent av den totala ölförsäljningen.

SIBA som kampanjar för att skapa affärsmässiga möjligheter och föra fram medlemmarnas intresse kallar sig ”a brewing democracy”. Man driver frågor om bättre distribution, skattelättnader och arbetar för att föra fram hantverksbryggarnas exceptionella kvalitet.
Eftersom de menar att de stora bryggerierna försöker kopiera hantverksbryggerierna har SIBA infört ett sigill som visar att ölet producerats av en oberoende, autentisk hantverksproducent.

SIBAS medlemmar:
- är oavhängiga bryggerier majoritetsägda av de som brygger
- brygger en volym som inte överstiger 1 procent av ölen i Storbritannien.

www.siba.co.uk

Aktiviteterna kring skånsk hantverksöl
3 september samlades föreningen Skånes Dryckesproducenter till årsmöte på Malmö Brewing Co och kunde fira att de under sitt första år gått från 8 till 32 medlemmar och nu kan representera majoriteten av bryggarna i den expansiva skånska bryggarbranschen.
Då passade man också på att grilla de två politikerna Kristina Yngwe (c) och Per Arne Håkansson (s) i frågan om gårdsförsäljning.
4 september höll Smaka på Skåne och Skånes dryckesproducenter en utbildning med workshops och föreläsningar om marknadsföring och distribution. Där berättade James Calder hur SIBA kampanjar för att skapa affärsmässiga möjligheter för små hantverksverksbryggerierna.

Aktiviteterna är en del av projektet Pilot Dryck som drivs av Livsmedelsakademin och Smaka på Skåne och finansieras via Landsbygdsprogrammet.
Föreläsningar, events och workshops arrangerades i samarbete med Skånes Dryckesproducenter. I projektet Pilot Dryck är kocken Titti Qvarnström och bryggaren Jakob Thomsgård engagerade rådgivare. Projektledare och kommunikatör är Anna Lind Lewin och verksamhetsledare för Smaka på Skåne är Jannie Vestergaard, även styrelseledamot i Skånes dryckesproducenter.
Jakob Thomsgård är också lärare på Bryggareutbildningen i Kristianstad och ordförande i Skånes Dryckesproducenter.

Kontakt:

anna.lindlewin@livsmedelakademin.se