Nicolai Gyllström, RÅÅ bryggeri.

Fler lokala drycker hos butiker, krogar och Systembolag skapar jobb i regionen

Det bubblar av entreprenörskap i Skåne och antalet dryckesproducenter ökar i alla produktkategorier. Samtidigt är konkurrensen stenhård och lönsamhet på lång sikt kräver kunskap och nya lojala och medvetna kunder.

Nicolai Gyllström på RÅÅ bryggeri utanför Helsingborg startade upp sin verksamhet för tre år sedan och satsade på en stor produktionskapacitet från början. Bryggeriet har nu kommit in på Systembolagets fasta sortiment med två produkter och i mars väntar en tredje.
Han ser både framgångsfaktorer och hinder för mindre lokala producenter.
– I Skåne finns goda förutsättningar för dryckesproducenter eftersom många skåningar är genuint intresserade av mat och dryck. Sista åren har det hänt mycket. När konsumenterna får kontakt med mångfalden och börjar lära sig mer ökar efterfrågan på unika smaker – blir det en gynnsam utveckling där kunskapen ökar i takt med utbudet.
RÅÅ bryggeri har själva haft stort stöd av lokala restauranger som till exempel Trivas på Råå, Sofiero Slott, Munthes och Sillen och Makrillen.
– De tog emot oss med öppna armar. Fördelen för krögarna är att de kan profilera sig genom ett medvetet och lokalt förankrat utbud och få nöjdare gäster. Tidigare var krogar och kaféer helt bundna till de stora drakarna, men nu kan de göra medvetna sortimentsval eftersom det finns ett mer lättillgängligt utbud.

En växande dryckesnäring betyder också större efterfrågan på lokala råvaror.
– Vi producerar ekologisk öl så vi får anpassa oss efter utbudet. Idag köper vi nästan all malt från Sverige, utom specialmalt. Humle är svårare än så länge, berättar Nicolai.

Systembolagets utbud och gränshandel påverkar försäljningen
Fem stora bryggerier har länge dikterat spelreglerna på ölmarknaden i Sverige: Carlsberg, Spendrups, Kopparbergs, Åbro och Krönleins har 90 procent av försäljningen på Systembolaget – resten delar runt 350 mindre bryggerier på. Det är ju nästan en monopolistisk situation, menar Nicolai.
– Det handlar om totalt 242 miljoner liter. Han tillägger att bland topp hundra ölprodukter på Systembolaget finns inte ett enda hantverksbryggeri. Om vi mindre ölbryggerier kunde ta en enda procent av den stora kakan, vilket skulle bli runt 2,4 miljoner liter, så skulle den marknadsandelen kunna räcka för att försörja tio lokala bryggerier.

Samtidigt ger den stora gränshandeln med billiga alkoholdrycker oss lokala producenter hård konkurrens. Man kan bara jämföra med Göteborg där ett Systembolag kan ha fem gånger så stor försäljning av öl som ett i Skåne.

Nystartad yrkesutbildning för bryggare
De bryggerier och dryckesproducenter som lyckas skala upp sin verksamhet behöver också utbildad arbetskraft. Skåne Nordost har nyligen startat en YH-utbildning i Kristianstad för bryggare efter att ha intervjuat bryggarbranschen om behovet av kompetens.
– Nu har första kullen om 26 studenter just varit på sin första praktik och bryggerierna är nöjda, berättar Jakob Thomsgård, utbildare på Bryggarutbildningen och ordförande i Skånes Dryckesproducenter.

Dryckesbranschen i siffror
I Skåne odlas 90 procent av Sveriges äpplen. Föreningen Svenska Musterier ser en tillväxt i antalet musterier i hela landet och ett ökat intresse för äppelmust som dryck.
Ciderkategorin i dagligvaruhandeln ökade med 4,6 procent under 2018. Försäljningen av must i svensk dagligvaruhandel ökade 2017-18 med 6 procent och året innan med 9 procent, enligt Nielsen.

Destillerier som Skånska Spritfabriken och Spirit of Hven, som producerar gin respektive whisky, har också blivit fler.
– Det finns otroliga möjligheter att ta marknadsandelar, menar Jan Rothman på Skånska Spritfabriken som producera det prisvinnande ginet G. Hela 98 procent av den gin som säljs på Systembolaget är internationella stora märken.

En utveckling från storskalig till mindre lokal produktion finns att studera i USA där hantverksbryggeriernas andel har gått från två procent för 20 år sedan, till att idag ligga på 20 procent. Marknadsandelen för drycken kombucha har i Australien ökat med 700 procent på bara två år enligt undersökningsföretaget Neilson Insights.

Superlokal dryckesmässa i Malmö i helgen
På lördag 24 november hålls mässan Skånska Drycker där man kan prova sig fram bland 45 lokala producenter, allt från vin, öl, cider och destillat till alkoholfria drycker som must, kombucha och läsk samt lyssna på dussinet föreläsningar om drycker, produktion, odling och smak. Läs mer på folkmatmoten.se

Skånska Drycker drivs av Folk Mat & Möten, Gavelinwine, Livsmedelsakademin / Smaka på Skåne och Skånes Dryckesproducenter. Samarbetspartners är Malmö Stad, Event in Skåne och Åhus Akvavit.

Smaka på Skåne och Livsmedelsakademin deltar på mässan Skånska Drycker genom sitt projekt Pilot Dryck. Projektet är en vidareutveckling av den Skånska dryckesstrategin och finansieras av Europeiska Jordbruksfonden för landsbygdsutveckling och Länsstyrelsen Skåne.