Det syns tydligt hur lite fett det är i kött

Det syns tydligt hur lite fett det är i kött

Det finns fett i kött och jag tänker ibland att det vore smart om fler råvaror var lika ärliga med att visa upp sitt fettinnehåll. För det vita fettet avtecknar sig så tydligt mot det röda eller rosa köttet. Tänk om det var lika synligt i choklad. En chokladkaka som väger 100 gram innehåller ungefär 35 gram fett. Jag ser framför mig hur en tredjedel av chokladkakan skulle vara helt vit och resten skulle vara fin brun choklad. Om det var så tror jag att chokladen inte skulle locka lika mycket. I alla fall skulle jag tycka det var lite obehagligt att äta upp den där vita fettbiten, jag skulle nog lämna den.

Men i kött är fettet väl synligt och vill man skära bort fettkanterna så är det enkelt.

Kött är magrare än vad många tror. En fläskkotlett till exempel, det låter ju riktigt fläskigt och fett, men när man skurit bort den tunna fettkanten så är fetthalten knappt två procent. I kokt eller rökt skinka som man lägger på smörgåsen syns de tunna vita fettstråken tydligt. Det är ungefär 3 procent fett i påläggsskinkan, det innebär att en tunn skiva som väger 15 gram bara innehåller ett halvt gram fett.

De flesta styckningsdelarna av gris, lamm och nöt är magra. Och undantagen från den regeln, till exempel fett fläsk från gris, visar ärligt upp sitt vita fett.

Fett är en smakbärare, därför smakar köttet mer om man låter fettet runt exempelvis en fläskkotlett sitta kvar under stekningen. Vill man så kan man skära bort den sedan på tallriken. Att steka i smör eller olja ger en smakligare, jämnare och mer gyllenbrun stekyta än utan. Helt kött suger inte upp något fett ur stekpannan. Om man däremot panerar köttet blir det fetare eftersom ströbrödet suger fett.