Svensk unggris tävlingsråvara i Bocuse d’Or 2014!

Svensk unggris tävlingsråvara i Bocuse d’Or 2014!

Svensk unggris är utvald som tävlingsråvara i Bocuse d’Or Europe, Kock-EM 2014.
– Vi är oerhört stolta och glada. Detta är ett bevis på att vårt fina svenska griskött
håller en mycket hög klass, säger Maria Forshufvud, vd för Svenskt Kött.

Nästa år arrangeras Bocuse d’Or Europe, Kock-EM i Stockholm den 7-8 maj i samband med Gastro Nord. Branschorganisationen Svenskt Kött har under 3 års tid arbetat för att få svensk unggris som tävlingsråvara i den prestigefyllda tävlingen.

– Svenskt griskött är en unik produkt och vi vill visa på de smakupplevelser som svenskt griskött ger. Uppmuntran från kockarna i Gastronomi Sverige fick oss att satsa, säger Maria Forshufvud, vd för Svenskt Kött.

Kocken Fredrik Eriksson, Långbro värdshus, är tävlingsledare för Bocuse d’Or Europe när tävlingen avgörs i Stockholm nästa år. Han är en av kockarna bakom Gastronomi Sverige AB som är svensk medarrangör och som aktivt arbetat för att få med svensk unggris som tävlingsråvara.

– Den svenska unggrisen har ett ljust, elegant premiumkött. Som kock är man alltid intresserad av goda råvaror, säger Fredrik Eriksson.

Mathias Dahlgren som vann Bocuse d’Or – Kock VM 1997 är huvudpresident för tävlingen med 20 deltagande länder.

– Ett av de stora målen har ju varit att få Bocuse d’Or Europe till Stockholm och nu när vi dessutom kan erbjuda en kvalitativ svensk unggris från Gotland blir man ju extra stolt, säger Mathias Dahlgren.

Satsningen har varit möjlig att genomföra med hjälp av medel från Matlandet Sverige.
Fakta om unggrisen samt film som presenterar råvaran finns på Grisbysweden.com.

Vill du veta mer, kontakta:
Maria Forshufvud, vd Svenskt Kött, 072 - 741 64 90
Fredrik Eriksson, tävlingsledare för Bocuse d’Or Europe, Kock-EM 2014, 070 - 349 60 68

Svenskt Kött informerar om svenskt gris-, nöt- och lammkött och nyttan med svensk djuruppfödning. Märket Svenskt kött betyder att all köttråvara i produkten är från djur som är fött, uppfött, slaktat och styckat i Sverige. Hela produkten är tillverkad och förpackad i Sverige. Märket står också för att djuren fötts upp i Sverige enligt svensk djurskyddslag som är världens mest omfattande.