LogistikPalatset Borås AB effektiviserar orderflödet med Ongoing Warehouse och Unifaun Online

LogistikPalatset i Borås AB bildades 2004, och är idag ett privatägt tredjepartlogistikföretag med elva anställda. De förfogar över en lageryta på ca 14 000 m2 samt har ca 60 kunder som de sköter lagring och distribution för. Företaget har expanderat snabbt men håller hårt på att de skall vara ett personligt och ”litet” företag med mycket god service mot sina kunder.

Då bolaget expanderade rejält mellan 2004-2009 hängde inte längre orderhanteringen i det befintliga affärssystemet med, och den manuella utskriftshanteringen av frakthandlingar i transportörens system var omständig. De beslutade sig då för att investera i ett webbasserat lagersystem och valet föll på Ongoing Warehouse. Då Ongoing har en färdig koppling till Unifauns webbaserade TA-system var det ett naturligt steg att även starta med Unifaun Online, för hantering och utskrift av frakthandlingar samt skicka EDI till transportörer.

– I mars 2010 körde vi igång med Ongoing Warehouse för lagerhanteringen och Unifaun Online för transportadministrationen. Det var en succé redan från start eftersom våra kunder fick en egen inloggning i Ongoings system, där de kan administrera både ordrar och lagerstatus. De kan även se spårning av sitt gods via en länk som genereras från Unifaun Online. Så med facit i hand hade vi inte klarat oss idag utan de här två systemen säger Fredrik Hallgren, försäljningschef och delägare i Logistikpalatset i Borås AB.

Idag fungerar flödet genom att LogistikPalatset får in sina order från kunderna som PDF-filer och en manuell handläggning görs för att lägga in dem i lagersystemet. När ordern är hanterad och godset är klart för att skickas sänds informationen över automatiskt till Unifaun Online. När alla order sen är klara loggar man in i Unifaun Online och hittar dem under lagrade utskrifter. Där får man en bra översikt och man kan ändra vid behov innan man sedan skriver ut rätt frakthandlingar på en etikett- och laserskrivare samt skickar EDI till transportören. Samtidigt genereras en länk i Unifaun Online med spårningsinformation som kunden direkt kan komma åt i sin inloggning i Ongoing Warehouse.

– Ongoing har idag färdiga integrationer mellan sitt lagersystem och flera av de största affärssystemen, så vi håller på att se över hur vi kan effektivisera flödet ytterligare. Målet är att vi skall slippa all manuell handpåläggning och att orderna direkt går in via kundens affärssystem till Ongoing Warehouse, berättar Fredrik Hallgren vidare.

• unifaun
  • pacsoft online

Fakta Unifaun: Unifaun är en av de främsta experterna i Norden på att leverera IT-lösningar för informationslogistik som underlättar hanteringen av brev, paket och gods. Unifaun har idag färdiga integrationer mellan sitt TA-system, Unifaun Online och de främsta leverantörerna av lagerhanteringssystem, affärssystem och e-handelsplattformar. Med ett flöde på över 300 000 sändningar per dygn genom våra centrala system och en tillgänglighet över 99,98 procent, är Unifaun en av de viktigaste relationerna transportörer och transportköpare har. Läs mer om Unifaun: www.unifaun.com