Listan på Sveriges drömarbetare 2018

Google är fortsatt ohotad drömarbetsgivare bland svenska studenter. Men strax bakom kommer svenska innovationsbolag starkt. Detta enligt FöretagsBarometern 2018 där över 22000 svenska studenter har fått säga sitt.

Att vara ett innovativt bolag som värderar work life balance och drivs av ett högre syfte, det är vad över 22 000 studenter tycker är absolut viktigast när de får välja vilka som är deras mest attraktiva arbetsgivare 2018. Google är den arbetsgivare som studenterna förknippar allra mest med just detta. “Google har under många år lyckas kommunicera sig själva som den verkliga drömarbetsgivaren, men vi ser att utmanarna är på gång och det är alltid lättare att jaga än att bli jagad. Trenden är att andra bolag snart är ikapp och förbi”, säger Claes Peyron, Nordisk Vd för Universum.

En tydlig trend är också att studenterna vill jobba för svenska bolag. En röd tråd för de bolag som man vill jobba för är att de står för innovation och förnyelse och att man som arbetsgivare lyfter fram människorna bakom varumärket och dess produkter. Bland de som fortsätter att öka i attraktion hittar vi bolag som Volvo Cars, IKEA och Spotify. Claes fortsätter: “Att arbeta för svenska arbetsgivare har länge setts som attraktivt, många ser möjligheter att jobba för huvudkontoret där de kan utvecklas, få chans att jobba i internationella miljöer och arbeta med ledare som hjälper dem att nå sin fulla potential.”

Lika tydligt som att svenska storbolag som står för innovation går starkt är att svenska storbolag som inte lyckats kommunicera innovation och utveckling går åt andra hållet. Flera av Sveriges största bolag tappar i attraktion bland studenterna. Enligt Claes Peyron har dessa organisationer misslyckats att förmedla vad man faktiskt kan erbjuda unga människor. “De flesta av dessa storbolag skulle i en jämförelse med vilken startup som helst kunna erbjuda betydligt fler möjligheter för studenterna. Problemet för många arbetsgivare är att de förstår att deras verksamhet och dess kunder förändrats men på vägen har de dribblat bort sig själva som arbetsgivare och vad man erbjuder de anställda. Studenter i dag är betydligt mer medvetna om sina valmöjligheter än vad vi var för bara 10 år sedan”, säger han.

Storbolagens bristande attraktion är inte helt oproblematisk, i takt med att bristen på rätt kompetens växer får studenterna allt fler valmöjligheter och konkurrensen mellan arbetsgivarna ökar. I slutändan riskerar verksamhetens hela existens att hotas.

“Man kan inte tro att man bara ska kunna erbjuda en dräglig lön och 30 dagars semester. Lyckas man inte attrahera talang så är risken stor att man tappar i innovationskraft. Lyckas man inte utveckla och förnya verksamheten så är risken stor att man till slut avvecklas”, avslutar Claes.

Om FöretagsBarometern
FöretagsBarometern är en heltäckande och årligen återkommande studentundersökning om karriär, arbetsliv och framtid som syftar till att hjälpa arbetsgivare i Sverige att förstå och kommunicera med potentiell framtida arbetskraft. Undersökningen har genomförts sedan slutet av 80-talet och ger en bild av hur studenter ser på olika arbetsgivare och sin egen framtid. 22 046 studenter från Sveriges universitet och högskolor har svarat på årets FöretagsBarometer. Undersökningens svar har samlats in genom olika kanaler via internet under perioden september 2017 till januari 2018.

Om Universum
Universum är världsledande inom employer branding. Sedan 30 år tillbaka arbetar vi uteslutande med arbetsgivarimage och vi är pionjärer inom detta område. Universum hjälper över 1 700 kunder världen över att attrahera framtida, och behålla, nuvarande ideala medarbetare. Vi gör detta genom erfarenhet, kunskap och tjänster så som undersökningar, strategiska konsulttjänster och medielösningar. Vi samarbetar med 1 500 universitet över hela världen för att kunna göra undersökningar om karriärförväntningar och arbetsgivarpreferenser bland högpresterare. Universums undersökningar besvaras årligen av närmare en miljon studenter och unga akademiker i hela världen, vilket ger oss en unik kunskapsbas. I vår medieportfölj ingår över 150 olika publikationer och webbplatser som hjälper studenter och unga akademiker i deras jakt efter den ideala arbetsgivaren. För vidare information, se www.universumglobal.com

• Media, kommunikation