Vinovativa lanserar nytt toppvin från Ribera del Duero

Vinovativa lanserar nytt toppvin från Ribera del Duero

Ribera del Duero är en av Spaniens mest spännande regioner just nu och Astrales 2004 (97069, 259 kr, 600 flaskor) visar upp appellationens mest kraftfulla sida. Tack vare unge vinmakaren Eduardo Garcías höga ambition tillhör Astrales redan landets bästa viner trots dess korta historia.

Astrales grundades 2000 då familjen Romera de la Cruz, som odlat druvor i byn Anguix i tre generationer, inledde ett samarbete med Eduardo García. Eduardos pappa är Ribera del Duero legendariske vinmakare; Mariano García, som i många år ansvarade för Vega Sicilias viner och idag ligger bakom både Mauro och Aalto.

Astrales produceras uteslutande av Tinto Fino, d.v.s. regionens lokala klon av Spaniens nationaldruva Tempranillo. Rankorna, som växer i mager kalkhaltig lerjord, är 20-70 år gamla och Eduardo genomför en hård Green Harvest i avsikt att ge kvarvarande druvor en extra mognadskjuts.

Årgången 2004 är exceptionell i Ribera del Duero och Eduardo García drar jämförelser med andra klassiska årgångar i regionen som 1996 och 2001. Växtsäsongen 2004 var lång och relativt sval vilket gav fylliga och aromatiska viner med fin syra. Sammantaget är 2004 en årgång som klarar lång lagring. Astrales 2004 har redan hyllats internationellt med fina recensioner i flera ”tunga” tidskrifter och magasin.

Vinmakandet för Astrales är okomplicerat. Musten jäser i rostfria ståltankar med en total macerationstid på drygt fyra veckor innan vinet dras över i 50% nya barriquer (80/20 Fransk/Amerikansk ek) där vinet lagras 18 månader innan buteljering.

Totalt producerades 39.000 flaskor av årgång 2004.