Gå videre til innhold
Bli bedre kjent med PR Awards jurymedlem Hilde Tunge: – Jeg streber etter å jobbe med prosjekter som kan gjøre samfunnet bedre

Blogginnlegg -

I årets jury i Mynewsdesk PR Awards sitter blant annet den norske seniorrådgiveren Hilde Tunge. Ved å begynne karrieren innen PR i ekstremsporten og med en lidenskap for å bekjempe greenwashing, har Hilde en veldig interessant profil vi nå skal se litt nærmere på.

Med en bachelorgrad innen PR, kommunikasjon og media og en pågående master innen teoretisk journalistikk – samtidig som hun håndterer jobben som seniorrådgiver i PR-byrået Apriil, er det ingen tvil om at Hilde Tunge er drevet innen feltet.

Hun startet PR-karrieren med tre år som PR- og kommunikasjonssjef for ekstremsportfestivalen X2 Festivalen. Etter det har hun jobbet med ulike byråer i Oslo og holdt seg til ekstremsporten på fritiden.

– Jeg elsker det fleksible og raske tempoet som er i miljøet blant byråene, og det norske markedet er veldig spennende å jobbe med. Vi skiller oss en del fra de andre nordiske landene, så det er alltid givende å jobbe på tvers av landegrensene og kunne lære av hverandre, sier Hilde.

Hilde ser på seg selv som en allrounder når det kommer til PR og liker godt å jobbe med B2B-segmentet.

– Det er så mye ugjort i så mange bransjer, og det er noe jeg lar meg fascinere av. Jeg elsker å jobbe med selskaper som ikke er redde for å ta litt sjanser når det kommer til kommunikasjonen sin for å skille seg ut.

Det er også bakgrunnen for hvorfor «Best Innovative Communication» er en av kategoriene som peker seg spesielt ut for henne i årets Mynewsdesk Nordic PR Awards.

– Selv om alle kategoriene i årets Nordic PR Awards er interessante, er det to kategorier som skiller seg ut litt ekstra, hvorav «Best Innovative Communication» er en av dem. Som tidligere nevnt, har jeg en forkjærlighet for de disruptive. Jeg håper å se noen banebrytende ideer fra årets finalister. Krise driver ofte innovasjon, og jeg tror at dette vil gjenspeiles i arbeidet som legges frem i år.

«Mastering Measurement» er den andre kategorien som skiller seg spesielt ut for Hilde i årets prisutdeling.

– Jeg er besatt av å sette – og nå – betydningsfulle mål. PR- og kommunikasjonsinitiativ blir meningsløse hvis vi ikke kan måle effekten nøyaktig, forklarer Hilde.

Å måle resultatene av innsatsen vi legger i PR-arbeidet er også et av områdene Hilde peker på som mest utfordrende når det kommer til PR og kommunikasjon.

– Bransjen mangler konsensus for de beste målemetodene, og det er ofte vanskelig å overbevise selskapene om å investere tid og ressurser i god måling. Det blir en uendelig ond sirkel – motvilje mot å investere i PR på grunn av manglende evne til å oppfatte fordelene, og nøling med å investere i å måle disse fordelene, noe som resulterer i manglende forståelse av fordelene med PR.

Når vi spør hvorfor PR interesserer Hilde, deler hun to perspektiv:

– For det første gir PR og kommunikasjon mulighet for å håndgripelig påvirkning. Jeg streber etter å jobbe med prosjekter som kan forbedre samfunnet. Det er utrolig tilfredsstillende å være vitne til endringer i samfunnet, politikken, og menneskers tanker og handlinger som god kommunikasjon kan oppnå, forklarer Hilde.

– For det andre har PR og kommunikasjon et høyt tempo. Jeg er over gjennomsnittet interessert i absolutt alt, så jobben min tilfredsstiller nysgjerrigheten min hver eneste dag. Jeg er veldig engasjert i samfunnsspørsmål og er nødt til å følge med på nyheter og aktuelle hendelser som en del av jobben min, og jeg får mulighet til å diskutere det hver dag med noen av de smarteste menneskene jeg vet om – kollegene mine. Jeg elsker det!

Hilde har også en genuin interesse og erfaring innen fornybar energi og kraftproduksjon. Gjennom karrieren har hun jobbet med mange ulike institusjoner og mennesker innen feltet, som produsenter, utviklere, forhandlere, forskere og offentlige enheter.

– Dette har gitt meg et bredt perspektiv på PR og kommunikasjon i denne bransjen, noe jeg ser på som veldig givende. Jeg har også en lidenskap for å bekjempe grønnvasking, samt det å hjelpe organisasjoner og bedrifter som utgjør en forskjell med å få den anerkjennelsen de fortjener i samfunnet og i mediene, sier Hilde.

Og apropos å få anerkjennelsen en fortjener har Hilde en tydelig beskjed til alle som vurderer å sende inn en nominasjon til årets Nordic PR Awards:

– Ved å nominere deg kan du høste fordelene av det harde arbeidet du har investert i. Mange PR- og kommunikasjonseksperter streber etter å effektivt kommunisere viktigheten av arbeidet de gjør internt. Å motta en pris er en god måte å påpeke at arbeidet ditt er betydningsfullt.

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no