Gå videre til innhold
Møt PR Awards jurymedlem Jesper Andersen: – Omfavn data i alle dens former og gjør det til en vane å ikke bare samle data, men evaluere den også

Blogginnlegg -

Jesper Andersen har alltid vært interessert i argumentasjon – en interesse som resulterte i at han studerte retorikk på universitetet. Og da han på et senere tidspunkt fikk ekstrajobb i et PR-byrå, sa det bare klikk. I dag er han en internasjonal hovedtaler og rådgiver som spesialiserer seg innen måling og evaluering av kommunikasjon.

– Public Relations i sin originale drakt er en avgjørende del av å opprettholde en organisasjons gode forhold med sine interessenter. Det er i dag dessverre mange som tror PR står for «press relations» og mistolker rollen sin for noen som rett og slett bare sender ting til mediene, sier Jesper.

Med erfaring som både PR-konsulent og PR-sjef i diverse selskaper før han byttet til sitt nåværende fokus, er Jesper Andersen godt kjent med PR fra den praktiske siden. I dag jobber han med å lære selskaper og organisasjoner hvordan de på en målbar måte kan skape kommunikasjon som fører til nytte i forretningene.

– Å nå den grunnleggende forståelsen at uten måling og evaluering og demonstrere et skikkelig bidrag til organisasjonens mål, vil kommunikasjon til slutt bli en irrelevant ettertanke, rent strategisk. Vi er helt nødt til å omfavne det å stå til ansvar for resultatene vi skaper – eller ikke klarer å skape, sier Jesper og påpeker at dette vil bli viktig når vi ser inn i fremtiden for PR og kommunikasjon.

– Jeg mener vi har et flertall viktige utviklinger foran oss, og en annen er at vi åpenbart må forsone oss med hva AI kommer til å bety for vår praksis, legger han til.

Jespers interesse og forståelse for måling spesifikt kommer til syne i hans medlemskap i AMEC – the international Association for the Measurement and Evaluation of Communication – et forbund med mål om å definere og utvikle bransjestandarden for å måle kommunikasjon. Det fungerer også som et forum for kommunikasjonsforskning, medieovervåkning og innsikt – og er en av Jespers aller største inspirasjoner i PR- og kommunikasjonsbransjen.

– De siste ni årene har jeg vært så heldig å få lære av noen av de klokeste hodene i vår bransje gjennom denne organisasjonen, noe jeg på det varmeste vil anbefale for alle andre også, sier Jesper.

Og når vi spør ham om inspirasjon for nye i PR- og kommunikasjonsbransjen, er hans råd til alle nykommere å ikke la seg skremme av tall.

– Ikke vær redd for tall. Omfavn data i alle dens former og gjør det til en vane å ikke bare samle inn data, men å også evaluere den når du analyserer prestasjonen din og bidraget til den overordnede suksessen, forklarer han.

– Måling og evaluering er avgjørende for å bevise verdien vi skaper som profesjonelle kommunikatører, avslutter Jesper.

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no