En tredjedel av norske kommuner bruker løsninger fra Procon Digital, og på rådhuset i Gran tas besøkende i mot på en effektiv måte.

1 av 3 kommuner bruker Procon-løsninger

Du har kanskje brukt digitale selvbetjeningsløsninger uten å vite at de er blitt utviklet og levert av det norske IT-selskapet Procon Digital.

Selskapet fikk sin første kommunekontrakt i 1999, og Moss kommune bruker fortsatt Procon-løsninger. Det samme gjør en tredjedel av øvrige norske kommuner som bruker digitale skybaserte selvbetjeningsløsninger utviklet av selskapet, og i forrige uke valgte hele 8 nye kommuner Procon-løsninger.

- Vi er stolte av å ha utviklet digitale selvbetjeningsløsninger som i dag brukes av 1 av 3 norske kommuner, og der kommunene kan spare millioner hvert år, uttaler adm.dir. Tor-Arne Lie Jensen.

Utviklet sammen med kommuner

Procon Digital har i 24 år utviklet digitale selvbetjeningsløsninger sammen med norske kommuner, men utvikler og leverer også løsninger til bl.a. bankkontorer, helsevesen, industri, eiendomsforvaltere og til kirkene.

Adm.dir. Tor-Arne Lie Jensen etablerte Procon Digital i 1990, og i dag har selskapet et stort spekter av digitale selvbetjeningsløsninger utviklet på egen skytjeneste.

- Det er slutt på at jeg sitter om natten og koder løsninger. Nå håndteres dette av dyktige utviklere, forteller Jensen.

8 nye kommunekontrakter på en uke

Selskapet er godt fornøyd med utviklingen de siste årene, og signerte hele 8 nye kommunekontrakter i forrige uke.

- Det er flott at en tredjedel av norske kommuner nå bruker Procon-løsninger. Det forteller at vi har gjort mye riktig, og at våre egenutviklede løsninger bidrar til å effektivisere kommunesektorene for bedre utnyttelse av skattekronene, sier Jensen som selv er mangeårig kommunestyrepolitiker og tidligere mangeårig kommunal kontrollutvalgsleder.

Procon Digital har sterk fokus på å være en partner og ikke bare være en leverandør. Selskapet har derfor bygget opp en solid kompetansebase med både administrativ og politisk toppledererfaring fra norske kommuner.

- Vi brenner for å skape digitale selvbetjeningsløsninger for å bidra til effektiviseringen av kommunesektoren. Derfor har vi også rekruttert ansatte med erfaring fra kommunal toppledelse for å kunne gi de beste rådene til kommunene, fortsetter Jensen.

Blant de mange kommunale løsningene selskapet leverer, er også digital timebooking for økt effektivisering for kommunens saksbehandlere, og digitale informasjonsløsninger for plassering der innbyggerne ferdes. Procon Digital har nylig også levert utendørs digital turistløsning til en svensk kommune, og selskapets digitale gravplassinfo har fått mye nasjonal og internasjonal presseomtale.

Så muligheter der andre så hindringer

Procon Digital har de siste årene opplevd en kraftig økning og inntjening, og 2022 ble all-time-high for selskapet.

Da Norge stengte ned så selskapet muligheter der andre så hindringer. Dette ga både Procon Digital og selskapets kunder nye digitale selvbetjeningsløsninger. Selskapet utviklet også bl.a. flere mobile løsninger, og i tillegg selskapets egen digitale smittevernkiosk som er levert bl.a. i kombinasjon med selskapets digitale løsninger til kommunal helsesektor.

Unike bankløsninger

Procon Digital har også siden 2005 utviklet digitale selvbetjeningsløsninger til bankkontorer. Over 300 bankkontorer i Norge og Sverige bruker i dag Procon-løsninger der bankene har kunnet effektivisere kundereisen og servicegraden for bankkundene, og spesielt i koronatiden der mange restriksjoner ble innført.

Statens vegvesen over hele landet

Procon Digital vant i 2022 et større anbud for levering av digitale besøksmottak til mange av Statens vegvesens kontorer over hele landet.

Kontrakten med Statens vegvesen har også resultert i en del videreutvikling av selskapets løsninger, og som kommer alle kundene til gode da alle kundeløsningene er bygget opp med samme basisplattform.