Ved Store Sten i Rendalen får nå innbyggere, turister og tilreisende løpende digital informasjon om hva som skjer i Rendalen i Østerdalen.

Ny digital turistinfo i Rendalen

Litt bortgjemt ved fylkesvei 237 i Rendalen finner man Store Sten, som er Norges tredje største frittliggende stein. Den er omkring 16 meter høy med trær voksende på toppen, og steinen veier hele 12.500 tonn. Nå kan besøkende også finne frem til mange andre aktiviteter i Rendalen på kommunens nye digitale turistinformasjon stående ute på rasteplassen foran Store Sten.

Kjempesteinen består av øyegneis og i området lenger bak i terrenget ligger det andre store steiner av samme bergart. Alle har løsnet fra fjellet, sannsynligvis rett etter siste istid for rundt 10.000 år siden. Steinen går også under navnet Otersteinen og Andråsteinen.

Alltid oppdatert informasjon

Sammen med Procon Digital har Rendalen kommune utviklet en digital turistinfo som viser de mange ulike aktivitetene og attraksjonene i Rendalen. Ved få tastetrykk på skjermen kan besøkende få løpende oppdatert informasjon om hva som skjer innenfor kommunegrensene, og ikke bare om Store Sten.

Norskeide Procon Digital, som ble etablert i 1990, har levert flere digitale turistløsninger i Norge og Sverige det siste året. Løsningen i Rendalen er bygget på produktfamilien Procon DigitalTurist, og som er en digital skyløsning utviklet av Procon Digital.

Selskapet har utviklet digitale skybaserte selvbetjeningsløsninger til mange bransjer. Omlag hver tredje kommune i Norge bruker i dag ulike digitale selvbetjeningsløsninger utviklet av Procon Digital. Man finner også selskapets løsninger i mange banker, innen helsesektoren og i næringslivet i Norge og Sverige.