Enhetsleder Anna Märta Johansson hos Utviklingsenheten i Ragunda kommun i Sverige og Jörgen Lundin, sjef for Procon Digital AS i Sverige, ved den offisielle innvielsen av Procon DigitalTurist-kiosken ved Stugun, Ragunda kommun i Jämtland.

Ny svensk digital turistinfo

Ragunda kommun i Jämtland i Sverige har mye å vise frem for innbyggere, turister og tilreisende. Nylig foretok kommunen den offisielle åpningen av deres nye digitale turistløsning på flere steder i kommunen. Løsningen er utviklet og levert av det norske teknologiselskapet Procon Digital AS.

Alltid åpen turistinfo

Enhetsleder Anna Märta Johansson hos Utviklingsenheten i Ragunda kommun har i lengre tid arbeidet sammen med Sverigesjef Jörgen Lundin og utviklingsteamet i Procon Digital. Målet har vært å skape en lokalt tilpasset digital turistløsning for Ragundadalen, som ligger i Midt-Sverige øst for Trondheim. Ragunda kommun er en geografisk stor kommune med store avstander, og da er det spesielt viktig å kunne treffe turistene i alle deler av kommunen der turistene ferdes.

– Vi vil vise informasjon om vår kommune på skjermer der man kan søke etter det man ønsker. De digitale utendørs turist- og kulturkioskene fra Procon Digital kan brukes både av oss som bor her og våre gjester, både nasjonale og internasjonale, sier Anna-Märta Johansson, sjef for Utviklingsenheten i Ragunda kommun.

– De digitale skiltene finnes jo også på plass året rundt, og er et bra tillegg til våre kommunale InfoPoints, sier hun videre.

Ny digital turistløsning

Procon Digital har siden 1999 utviklet og levert digitale selvbetjeningsløsninger til kommuner, banker og helsevesen i tillegg til mange andre bransjer. De siste årene har selskapet videreutviklet sin digitale turistløsning til å bli enda mer brukervennlig på utendørs plasserte digitale infokiosker.

Sverigesjef Jörgen Lundin i Procon Digitals svenske avdeling er godt fornøyd med løsningen som nå er innviet i Ragunda kommun.

Dette er en stor dag for oss ved den offisielle åpningen av Procon Digital sin nye turistløsning i Ragunda kommun. I tillegg er dette en spennende digital nyhet fra Procon Digital. Dette har fått stor nyhetsinteresse, og vi har allerede mottatt flere henvendelser fra andre steder i Sverige som ønsker liknende turistkiosker, forteller Lundin.

Mange tusen mennesker bruker daglig digitale selvbetjeningsløsninger utviklet og levert av Procon Digital, og selskapet har utviklet mange banebrytende løsninger for flere bransjer.

Vår digitale turist- og kulturløsning er banebrytende. Disse fungerer som åpne turistkontor hele døgnet ute og inne. I tillegg til å være digital turistkiosk, kan vi også integrere ulike løsninger slik at den digitale turistkiosken vil være helt tilpasset stedet den er plassert, sier adm.dir. i Procon Digital AS, Tor-Arne Lie Jensen.

Digitale selvbetjeningsløsninger fra Procon Digital brukes i dag av omlag 100 kommuner over hele Norge, og selskapet har de siste årene opplevd en sterk fokus på selskapets softwareløsninger og infokiosker. For 2021 ble Procon Digital kåret blant Norges 15 raskest voksende teknologiselskaper i gruppen Business Services i Deloitte's Technology Fast 50.