Procon Digital KirkeVert med Gravplass- og MenighetsInfo er plassert på kirkebakken ved Skedsmo Kirke. Den kan søke opp kart over enkeltgraver, og vil gi umiddelbar informasjon om kirken og det den rommer.

Skedsmo menighet går nye digitale veier

Mange menigheter sliter med å nå ut med informasjon til sine medlemmer, og Skedsmo Menighetsråd har derfor valgt å gå nye veier. Samtidig opplever kirkegårder over hele landet at folk ofte glemmer hvor gravstedene til deres kjære er når man kanskje ikke er der så ofte. Løsningen ble en digital gravplass- og menighetsinfo plassert 10 meter fra middelalderkirken fra 1180.

En studie viser at 75% av menighetens medlemmer er innom kirkegården i løpet av året. Samtidig er det et stort informasjonsbehov knyttet til kirkegården.

Digital menighetsinfo og veivisning på kirkegården

- Vi så en mulighet til forbedring av kommunikasjonen med menighetens medlemmer, samtidig som mange skal besøke en grav eller bare oppleve et rolig sted. Som menighet skal vi ut med informasjon om Gudstjenester og annen aktivitet. De som besøker kirkegården, vil gjerne vite mer om stedet og kunne søke opp bestemte graver. Å kombinere disse behovene ble viktig for oss. Vi kom da i kontakt med Procon Digital, som er et ledende firma på digitale tavler og digital kommunikasjon, uttaler leder av Skedsmo Menighetsråd, Rolf Reikvam.

Løsningen ble å utplassere en stor digital touchskjerm bare 10 meter utenfor inngangen til den monumentale middelalderkirken fra 1180, og som krevet nødvendige godkjennelser på fredet middelaldergrunn. Avdelingsleder bygg og anlegg i Lillestrøm kirkelige fellesråd, Harald Ringstad, har i nærmere et år arbeidet med løsningen sammen med Procon Digital og fylkeskommunen for å skape en god plassering for løsningen.

Procon Digital KirkeVert på kirkebakken utenfor Skedsmo kirke
På den digitale KirkeVerten kan man skrive inn navnet på graven man ønsker å besøke, og man får en digital veivisning på skjermen som viser hvor man skal gå.

Unik digital løsning

Den digitale løsningen er utviklet av Procon Digital AS på Skedsmokorset etter flere års arbeid.

- Idégrunnlaget ble lagt allerede i 2013 da jeg gikk i to timer og lette etter en grav på Vestre Gravlund i Oslo, forteller adm.dir. i Procon Digital AS, Tor-Arne Lie Jensen. Han er godt fornøyd med at løsningen nå endelig er realisert, og at besøkende enkelt kan søke på navn og få en digital veivisning til den enkelte grav. I tillegg kan man bl.a. også bestille gravstell og oppretting av gravsteiner, og få løpende informasjon fra menigheten.

- Så vidt vi kjenner til, er den digitale løsningen vi nå har levert til Skedsmo kirke unik i global sammenheng, og vi er i gang med å utvikle muligheter i landsdekkende nett både i Norge og Sverige, uttaler Jensen.

Procon Digital AS har siden 1999 utviklet mange digitale selvbetjeningsløsninger, hovedsakelig til kommuner, banker og helsevesenet i Norge og Sverige, og nå også da til norske kirker og kirkegårder.

Offisiell åpning

Den digitale KirkeVerten utenfor Skedsmo kirke ble offisielt avduket den 2. februar av sogneprest Anne Borgen og adm.dir. Tor-Arne Lie Jensen i Procon Digital etter avdukingstale av nestleder i Skedsmo menighetsråd, Inger-Elin Sahlberg.

Avduking av Procon Digital KirkeVert hos Skedsmo kirke
Avdukingen av Procon Digital KirkeVert på kirkebakken utenfor Skedsmo kirke ble foretatt av sogneprest Anne Borgen (t.v.) og daglig leder i Procon Digital, Tor-Arne Lie Jensen.

----------------------------------------------

Procon Digital AS ble etablert i 1990, og startet i 1999 bransjen for digitale selvbetjente infokiosker i Norge plassert der folk ferdes. Selskapet har utviklet mange unike digitale selvbetjeningsløsninger til en rekke bransjer.

Man finner i dag selskapets løsninger bl.a. i mange kommuner og banker i både Norge og Sverige. I tillegg til mange andre bransjer, finner man også nærmere 500 stk. Procon Pasientkiosker hos fastleger og sykehus over hele landet, bl.a. på samtlige sykehus tilknyttet Helse Nord.

I forbindelse med Koronapandemien har selskapet også aktivt deltatt i Koronadugnaden for å hjelpe særskilt kommuner, banker og helsesektoren med å få kontroll på avstanden mellom mennesker ved å ta i bruk digitale selvbetjeningsløsninger. Dette har også resultert i utviklingen av den digitale smittevernkiosken Procon DigiClean for økt automatisering med hånddesinfeksjon kombinert med digitale informasjonsplakater og digital varsling og smittesporing.

Procon Digital AS har hovedkontor inntil E6 på Skedsmokorset rett nord for Oslo, og avdelingskontor i Surnadal og i Bromma utenfor Stockholm.