De to ordførerne i Krødsherad og Sigdal, Andreas Kagiavas Torp og Vebjørn Aasand Seljord, ønsket velkommen og foretok den offisielle åpningen av mobilitetstjenesten på Noresund onsdag med avduking og snorklipping av Procon DigitalTurist.

Ordførerne klippet det røde silkebåndet

- Det er en stor dag og milepæl i jobben med Grønn og sømløs mobilitet i Norefjell-regionen. Dette er én av tre mobilitetspunkter som er plassert rundt og representerer en viktig jobb i arbeidet mellom Sigdal og Krødsherad kommuner for å knytte kommunene nærmere sammen, forteller en stolt Sigdals-ordfører.

De to ordførerne i Krødsherad og Sigdal, Andreas Kagiavas Torp og Vebjørn Aasand Seljord, ønsket velkommen og foretok den offisielle åpningen av mobilitetstjenesten på Noresund onsdag med offisiell avduking og snorklipping.

Procon med spennende kontrakt

Procon Digital signerte tidligere i høst en kontrakt med Grønn og sømløs mobilitet Norefjell, som er et prosjekt i regi av Krødsherad og Sigdal kommuner finansiert av Miljødirektoratet, kommunene og lokalt næringsliv.

Som del av prosjektet har Procon Digital utviklet en innholdsløsning for bruk på Procon Digitale TuristKiosker plassert i Eggedal, Noresund og Norefjell skisenter.

På Procon DigitalTurist får brukeren ved enkle tastetrykk på skjermen tilgang til mye ulik informasjon.

-Dette er et spennende prosjekt som vil ha en løpende utvikling av innholdsløsninger og muligheter for brukeren. Vi synes det er spesielt flott å ha blitt valgt til å være med å utvikle og drifte en digital løsning for Norefjell-regionen som Bærekraftig reisemål med fokus på Grønn og sømløs mobilitet i regionen. Som sertifisert Miljøfyrtårn synes vi det er spesielt artig å delta i et slikt prosjekt med fokus på Bærekraft, sier adm.dir. Tor-Arne Lie Jensen i Procon Digital.

Visit Norefjell en viktig samarbeidspartner

-Turistkioskene blir svært berikende for destinasjonen. Dette gjør det mulig å formidle i det fysiske hva man kan se, gjøre og oppleve i regionen, og plasseringene av skjermene representerer også mobilitetspunkt. Vi håper at mer synlighet og økt bevisstgjøring, gjør sitt til at både innbyggere, fritidsinnbyggere og besøkende for øvrig kan få en bedre opplevelse. Samtidig vil den nye mobilitetstjenesten knytte fjellet og bygdene rundt mer sammen, forteller daglig leder i Visit Norefjell, Camilla Wold Knudsen.

Prosjektet ledes av prosjektleder Per Arne Lislien og spesialrådgiver i Krødsherad kommune, Ellen Anne Bye.

Ett fjell

- Nå er vi et steg nærmere ett fjell som har vært jobbet med i mange år. De nye tiltakene binder fjellet sammen på en grønn og sømløs måte, og vi gleder oss også til det arbeidet som skal skje fremover, for dette er jo et første steg, uttalte ordfører i Krødsherad Andreas Kagiavas Torp.

Og med det sagt, grep ordførerne gullsaksaksen og klippet det røde silkebåndet sammen med prosjektgruppen som består av kommunedirektørene for de to kommunene, Viken fylkeskommune, innbygger- og næringsrepresentanter, Visit Norefjell og Testarena Norefjell.

IT-selskapet Procon Digital AS ble etablert i 1990. Selskapet startet i 1999 bransjen for digitale selvbetjente infokiosker plassert der folk ferdes i det offentlige rom, og har utviklet mange unike skybaserte selvbetjeningsløsninger til en rekke bransjer basert på Praktisk Digitalisering.

Selskapets løsninger finnes i mer enn hver tredje norske kommune, i over 300 bankkontorer, på mange sykehus og helsehus, og i mange bedrifter over hele landet. Procon Digital AS bidrar også årlig til mange millioner i innsparinger i kommune- og helsesektoren.

Procon Digital er sertifisert som Miljøfyrtårn, og har hovedkontor på Skedsmokorset rett nord for Oslo med avdelingskontor i Surnadal og i Sverige.