Kvalitetsmerket skrei hos fiskehandler i Madrid

Sør-Europa vil ha norsk skrei

Stadig flere spanjoler og franskmenn ønsker seg norsk skrei på middagsbordet. Tallene fra årets skreisesong viser at vi eksporterte nesten 50 prosent mer fersk, hel skrei til både Spania og Frankrike enn vi gjorde i fjor.

-Både spanjolene og franskmennene kaller skreien for «kongen av torsken», sier Sjømatrådets fiskeriutsendinger, Hildegunn Fure Osmundsvåg i Spania og Maria Grimstad de Perlinghi i Frankrike.

I Spania brukes skreien hyppig både på fine restauranter, av Michelin-kokker og når folk skal ha seg et bedre fiskemåltid hjemme. I Frankrike har den norske skreien blitt vanlig å finne på menyen på trendy restauranter der kokkene er opptatt av bærekraft, sesongvarer og rene produkter.

-I begge landene har skreien nå blitt et etablert varemerke, og fisken forbindes med fast, hvitt kjøtt av topp kvalitet, sier fiskeriutsendingene.

Slik var det ikke for noen år tilbake.

Stor økning

I løpet av årets sesong fra januar til april har norske skreifiskere håvet inn rundt 180000 tonn fersk, hel torsk. Det er i denne perioden torsken som lever i Barentshavet svømmer inn til kysten for å gyte. Skrei er norrønt for vandreren, og svømmeturen på rundt 1000 kilometer gjør fisken ekstra muskuløs. Slik blir kjøttet fast og fint og flaker seg lett når det tilberedes. Det er det som skiller skreien fra den vanlige kysttorsken. I tillegg er skreien hvitere i kjøttet, har lysere tegninger og er lengre og spissere i formen.

Av de 180000 tonnene som ble fisket opp ble godt over 5000 eksportert som hel, fersk skrei direkte til butikker, restauranter og fiskemarkeder i utlandet.

Av dette gikk 1014 tonn til Spania og 343 tonn til Frankrike, noe som betyr en økning på henholdsvis 45 og 48 prosent i forhold til fjorårets sesong.

Men økningen er egentlig langt større enn det, ifølge Osmundsvåg.

-Tallene gjenspeiler kun fersk, hel skrei som ble eksportert direkte til Spania og Frankrike. Store mengder av skreien eksporteres også via transittland, ofte Danmark, som selger den videre til et tredje land.

Osmundsvåg anslår at volumet kan være opp mot det dobbelte hvis man regner med skreien som går via Danmark.

Kvalitetsmerket skrei

Den gledelige økningen på 50 prosent gjelder ikke for hvilken som helst fisk, men for skrei som er kvalitetsmerket. Kvalitetsmerket skrei er et beskyttet varemerke som er registrert av Norges sjømatråd. Merkingen garanterer førsteklasses skrei som er utvalgt, behandlet og pakket etter bestemte regler som sikrer fiskens høye kvalitet. Sjømatrådet følger opp kvalitetsgarantien gjennom pålagt lisensiering og uavhengige kontroller. Fiskekjøttet skal for eksempel være helt fast og uten merker, og fisken må kjøles og pakkes på riktig måte for å sikre holdbarhet og kvalitet.

-Spanjolene er veldig opptatt av opprinnelse og hvordan produktet blir behandlet, forteller Osmundsvåg. De betaler gjerne litt mer for kvalitetsmerking og venter spent på den den norske skreien hvert år.

Den samme trenden ser vi i Frankrike.

-Franskmennene er opptatt av naturlige ingredienser og har et veldig bevisst forhold til mat og matens historie. Historien om skreiens gytevandring, det kalde, norske havet, fiskebåtene og de tradisjonelle fangstmetodene gjør fisken ekstra attraktiv, sier Grimstad de Perlinghi.

Effektiv markedsføring av kvalitetsmerket skrei

Allerede i vikingtiden eksporterte lokale høvdinger fra Norge skrei i form av tørrfisk. Den regnes derfor som en av Norges eldste eksportvarer. Til Spania og Frankrike kom den ferske skreien først på 90-tallet, men det er ikke før de siste 2-3 årene skreien virkelig har fått fotfeste i Sør-Europa .Det skyldes målrettet arbeid med å gjøre den kvalitetsmerkede skreien kjent, mener fiskeriutsendingene .De siste årene har Sjømatrådet satset tungt på å markedsføre «torskens konge» som et eksklusivt produkt med tradisjonsrik historie i begge landene.

-Vi har sådd alle frøene og begynner å få gode avlinger, sier Maria Grimstad de Peringhi og beskriver resultatene som en suksesshistorie på hvordan man kan bygge opp en merkevare som torsk. Hun peker på at egne kvalitetskrav og assosiasjoner til naturlighet, renhet, opprinnelse og bærekraft er noe som faller i smak hos både franske og spanske fiskeelskere.

Fra å være en «vanlig torsk» har «skrei» blitt et kjent begrep som folk forbinder med kvalitet.

-Nå er det ingen som snakker om at skrei er den beste torsken. Nå snakker spanjolene om «skrei» som «skrei», forteller Hildegunn Osmundsvåg.

Årets skreisesong ble en rekordsesong også når det gjelder total eksportverdi. Gode priser og en total eksportøkning på én prosent resulterte i en verdi på nesten 198 millioner kroner.

Begge fiskeriutsendingene spår at veksten vil fortsette i årene som kommer, men peker på viktigheten av langsiktig markedsføring.

- Det tok noen år før vi så resultater i Spania og Frankrike. Nå må vi fortsette det gode arbeidet, avslutter Osmundsvåg og Grimstad de Perlinghi.

Norges sjømatråd jobber sammen med norsk fiskeri- og havbruksnæring for å utvikle markeder for norsk sjømat gjennom markedsinnsikt, markedsutvikling, beredskap og omdømmebygging. Sjømatrådet har sitt hovedkontor i Tromsø og har utsendinger i tolv av Norges viktigste sjømatmarkeder. Sjømatnæringen selv finansierer Sjømatrådets virksomhet gjennom en lovpålagt markedsavgift. Norges sjømatråd er et statsaksjeselskap eid av Nærings- og fiskeridepartementet

Martin Skaug

Pressekontakt Kommunikasjonsdirektør +47 915 59 902