Jurybild Årets Kock 2020. Foto Samuel Unéus.

Meriterad jury utsedd till finalen av Årets Kock 2021 – SM i professionell matlagning

Årets kock 2021 - SM i professionell matlagning genomförs på Annexet i Stockholm den 16 september. Juryordförande Tommy Myllymäki (Årets Kock 2007) har nu utsett årets finaljury som tillsammans med honom ska utse Årets Kock 2021.

-Till årets tävling har vi gjort ett par förändringar i arbetet med att utse juryn. Dels har de tävlande själva fått rösta på en person som de skulle vilja se i juryn, dels har vi stämt av med ett par tidigare tävlande vilken typ av gastronomisk kompetens och bakgrund som de anser vara viktiga att en jurymedlem besitter, dels har vi breddat och haft större variation av jurymedlemmar löpande under hela tävlingen, säger Tommy Myllymäki, juryordförande Årets Kock 2021.

- Det har varit en process att ta fram en jury som besitter olika kvalitéer och erfarenheter och jag väldigt glad för att kunna presentera en stark jurysammansättning till finalen, säger Tommy vidare.

I juryn kommer några av Sveriges mest meriterade kockar och personer med annan gastronomisk kompetens att sitta.

-Tommy har gjort ett fantastiskt arbete med att ta fram årets jurymedlemmar där vi under tävlingen haft över 30 personer som bedömt de tävlande utifrån olika gastronomiska referensramar. Det känns fantastiskt att vi haft så många framstående kockar och personer med i årets jury, säger Andreas Stenberg, VD för Årets Kock AB.

Tävlingen Årets Kock 2021 består av tre tävlingsfaser: anmälan, kvaltävling och finaltävling. Under tävlingens gång kommer juryn att bedöma tävlingens olika delmoment. Utformning av jury kommer att variera beroende på vilket eller vilka tävlingsmoment som ska bedömas. Juryordförande för Årets Kock 2021 är Tommy Myllymäki.

Här är jurymedlemmarna för Årets Kock 2021:

• Jacob Holmström – Gastrologik
    • Stefan Ekengren – Restaurang Hantverket
    • Florencia Abella - Ekstedt
    • Saori Ichihara - Ichi
    • Stefan Eriksson – råvaruansvarig för Årets Kock
    • Marie Skogström – Slottsparken Mat & Vin
    • Sayan Isaksson - Nour
    • Daniel Berlin
    • Olle Cellton - Babette
    • Mats Vollmer - Vollmers
    • Ulrika Karlsson – Krakas Krog