Stefan Eriksson - råvaruansvarig Årets Kock 2021. Foto: Martina Wärenfeldt

Stefan Eriksson, Årets Kock 2005 fortsätter som råvaruansvarig för Årets Kock 2021

Stefan Eriksson vann Årets Kock redan 2005 och jobbar idag som kock och råvaruexpert. Han är även provningsledare för Exceptionell Råvara där man utvecklar spetsen av svenska råvaror. Stefan har varit råvaruansvarig för Årets Kock de senaste tre åren och fortsätter nu som råvaruansvarig kommande treårsperiod.

-Stefan Eriksson är en av branschens mest kunniga namn inom råvarukunskap och jag är mycket glad för att Stefan fortsätter som råvaruansvarig för Årets Kock även kommande 3 år. Stefans långa erfarenhet och expertkunskap kring att välja ut råvaror på toppnivå skapar de bästa förutsättningarna för att tävlingen Årets Kock ska hålla samma höga nivå varje år, säger Andreas Stenberg, VD för Årets Kock.

Råvarorna ska både utmana kockarna och ge de bästa möjliga förutsättningar att prestera under Årets Kock – SM i professionell matlagning. Råvarugruppens arbete sker i nära samarbete med tävlingsgruppen som arbetar fram de tävlingsmoment som ska ingå i årets tävling.

-Jag är glad för att fått förnyat förtroende som råvaruansvarig de kommande tre åren. Det är fantastiskt roligt att genom Årets Kock föra samman duktiga kockar med de bästa råvarorna och se magi skapas, säger Stefan Eriksson, Årets Kock 2005 och råvaruansvarig Årets Kock 2021.

Om tävlingen Årets Kock
Tävlingen Årets Kock är officiellt svenskt mästerskap i professionell matlagning och har arrangerats sedan 1983. Vinnaren blir svensk mästare, erövrar titeln Årets Kock, får Gastronomiska Akademiens Mejerimedalj och en prissumma. Tävlingen beskyddare är H.K.H. Prins Carl Philip.

Tävlingen Årets Kock arrangeras av Årets Kock AB, vars huvudsakliga uppgift är att driva och utveckla svensk gastronomi genom olika initiativ.

Andreas Stenberg, VD Årets Kock AB, 0709-242 157, andreas.stenberg@aretskock.se