Krister Dahl, Culinary Director, tar nu en roll i Compass Groups företagsledning.

Compass Group tar täten och stärker sitt kulinariska fokus

Krister Dahl, Culinary Director, tar nu plats i Compass Groups ledningsgrupp med ansvar för den kulinariska strategin. Detta är ytterligare ett steg i att positionera företaget som en aktör med materbjudandet i fokus.

Compass Group, som nyligen öppnat det nya konceptet LOKAL på anrika Råda Säteri i Härryda Kommun, växlar nu upp sin kulinariska satsning. Krister Dahl, företagets Culinary Director sedan 2021, kommer nu ytterligare att vässa det starka erbjudandet inom matupplevelser.

– Vi har en helt unik roll på marknaden i Sverige som ledare inom restaurangbranschen. Jag är stolt över vår kulinariska strategi och teamet som tillsammans med Krister hela tiden utvecklar vårt erbjudande. Under hösten 2023 har vi öppnat nya restaurangkontrakt till ett värde av 300 MSEK. Ett förtroende från marknaden som visar på vår innovationskraft, säger Tina Hellstadius ny VD på Compass Group sedan augusti.

Krister och hans kulinariska team av skickliga kockar och konceptutvecklare arbetar kontinuerligt med att förnya Compass erbjudande. Genom att följa de senaste trenderna, och med hållbarhet i fokus, förstärker Compass sin position som branschledande på marknaden.

– Compass har en unik portfölj av koncept och varumärken för olika målgrupper och behov. Detta är vi ensamma om och vi ser att efterfrågan ökar från kunder och konsumenter på skräddarsydda lösningar. Det senaste tillskottet LOKAL, på fantastiska Råda Säteri utanför Mölnlycke, är ett exempel på detta, säger Krister Dahl.

Om Krister Dahl
Krister Dahl har en lång och gedigen erfarenhet som kock i världsklass och stor passion för mat. Tillsammans med Svenska Kocklandslaget har han bland annat vunnit fyra OS-guld i Culinary Olympics, ett OS-brons, två World Cup guld och två World Cup silver. Krister är den enda kocken på den kulinariska olympiska arenan som uppnått fyra olympiska landslagvinnande guldmedaljer. Sedan 2021 är han Culinary Director för Compass Group Sverige. Han är även rådgivare åt Svenska Kocklandslaget och Svenska Juniorkocklandslaget.

Om LOKAL Råda Säteri
LOKAL Råda Säteri öppnade i slutet på oktober 2023 och är vackert belägen i en herrgårdsbyggnad med anor från 1770-talet, strax utanför Mölnlycke. Restaurangens meny har sina rötter i den nordiska kulturen. Lokalt och hållbart producerade råvaror efter våra olika årstider ligger till grund för både kvalitet och smak, men här finns också inspiration från det internationella köket och maten tillagas med det senaste inom modern matlagningsteknik. Inom konceptet LOKAL kommer Compass Group att öppna ytterligare restauranger under 2024.