Jimmi Eriksson

Compass Groups ambassadör Jimmi Eriksson lagar årets Nobelmiddag

Det blir Compass Groups egen kulinariska ambassadör Jimmi Eriksson som fått hedersuppdraget att skapa förrätt och varmrätt till årets Nobelmiddag. Till sin hjälp har han konditorn Annie Hesselstad från Artipelag som kommer ansvara för desserten.

Jimmi Eriksson har en gedigen erfarenhet av professionell matlagning och har bland varit lagkapten för Kocklandslaget, vunnit Årets Kock 2016 samt vunnit Nordiska mästerskapen 2017 och världsfinalen i Global Chef 2018. Han är också Sveriges representant i Bocuse d’Ors världsmästerskap i januari.

Sedan december 2021 är Jimmi kulinarisk ambassadör för Compass Group för att för att bidra med kunskap och inspiration till såväl restauranger som kunder.

- Det är fantastiskt roligt och en stor ära för Jimmi att få göra en av väldens mest berömda middagar. Han är en mycket skicklig matlagare som vi har fått äran att jobba med i utvecklingen av våra menyer inom Compass Group. Jag fick själv möjligheten att göra Nobelmiddagen 2007 tillsammans med kocklandslaget och det är en otrolig känsla, säger Krister Dahl, Culinary Director för Compass Group.

Exakt vad som kommer serveras till de 1250 gästerna på årets Nobelmiddag kommer inte bli offentligt förrän gästerna satt sig till bords den 10 december. Men Jimmi Eriksson kan redan nu avslöja några ledtrådar, det blir svenska råvaror och alger som en del av förrätten. Konditorn Anna Hesselstad berättar att plommon från Österlen kommer finnas med i desserten.

- Jag är både stolt och förväntansfull inför att äntligen få presentera de rätter som jag har utvecklat, det är många gäster på plats som får ta del av det jag arbetat med i tre år, säger Jimmi Eriksson i ett pressmeddelande från Nobelstiftelsen.

Jimmi och Anna har även 40 kockar och 190 personer i servisen som hjälper till med bankettens middag. Det tar en heldag för 40 personer bara att duka borden. (Källa: Nobelstiftelsen)