Koppartråden, Sundbyberg. (Foto: Skandia Fastigheter)

Compass Group tecknar avtal med Skandia Fastigheter gällande restaurangverksamhet i Koppartråden

I Sundbyberg utvecklas just nu området Fabriksparken och det nya kontorshuset Koppartråden som beräknas vara helt klart första kvartalet 2024. Här har Compass Group tecknat hyresavtal med Skandia Fastigheter gällande drift av restaurangen under namnet LOKAL.

Koppartråden är namnet på den gamla fabrikslokalen i rött tegel med bevarade industrifönster som kommer bli Sundbybergs nya mötesplats. Här kommer kreativa miljöer och sociala ytor förstärkas av det nya restaurangkoncept som Compass Group öppnar i början på nästa år.

- Vi ser fram emot att tillsammans med Skandia Fastigheter skapa en helt ny matupplevelse för såväl lokalbor som företagsgäster i Sundbyberg men också övriga besökare. Målet är att sätta Koppartråden på kartan och skapa ett spännande utbud av vällagad frukost, lunch och middagar både vardag och helg, säger Tina Hellstadius, vd på Compass Group Sverige.

Konceptet LOKAL är en nordisk bistro med fokus på hållbarhet och kulinariska upplevelser. Det är en ny satsning från Compass Group för att möta de trender som finns i samhället där vi gärna umgås kring mat under hela dagen i attraktiva miljöer. Öppettiderna kommer att vara sex dagar i veckan från morgon till kväll, vilket också innebär en ny typ av verksamhet för Compass Group.

LOKAL Koppartråden, är 540 kvadratmeter stor och ramas in av byggnadens industriella fabriksmiljö. Restaurangen kommer även att kunna erbjuda catering och event till företag i området.

- Precis som namnet LOKAL antyder kommer vi att samarbeta med lokala leverantörer i den mån det går och skapa våra menyer utifrån säsong för att arbeta hållbart. Det kommer bli igenkänning och klassiskt men med en modern tillagning där råvaran står i fokus, säger Krister Dahl, Culinary Director på Compass Group.

Hållbarhetsaspekterna har varit centrala när Skandia Fastigheter utvecklat Fabriksparken och därmed även Koppartråden.

- Hållbarhetsarbetet går såklart hela vägen in i Koppartråden och byggnaden är miljöcertifierad enligt BREEAM och enligt hälsocertifieringen WELL Core. Vi är mycket glada att Compass Group tänker som vi med restaurangkonceptet LOKAL och vi är säkra på att de kommer att bidra till både huset, området Fabriksparken och till hela Sundbyberg, säger Markus Pfister, fastighetschef på Skandia Fastigheter.