Brottslighet och levnadskostnader största orosmolnen för unga vuxna

Brottslighet och levnadskostnader största orosmolnen för unga vuxna

Brottslighet och höga levnadskostnader är de samhällsproblem som unga svenskar känner störst oro inför. Samtidigt uppger drygt hälften av unga vuxna att de lever med psykisk ohälsa, orsakad till stor del av ekonomiska bekymmer och arbetsrelaterade faktorer. Det visar en studie från Deloitte.

– Millennials och Generation Z vill arbeta för företag som hjälper dem göra skillnad och som förstår de utmaningar de står inför. I årets undersökning ser vi en stor oro över brottsligheten i samhället och den personliga säkerheten, samt psykisk ohälsa kopplad till jobbet och den egna ekonomin, säger Josefine Heldeborn, partner på Deloitte.

Studien 2024 Gen Z and Millennial Survey belyser de fokus arbetsgivare bör ha för att Millennials (personer födda mellan 1983-1994) och Generation Z (personer födda mellan 1995-2003) ska trivas på arbetet och känna att de bidrar till en positiv samhällsförändring.

Ökad oro för brottslighet

Oron för brottsligheten i samhället har ökat markant och är större i Sverige än i utlandet. I den globala undersökningen rankar endast 17 procent av Generation Z och 19 procent av Millennials brottslighet som det största orosmomentet. I Sverige är andelen 27 respektive 37 procent – en ökning från 25 respektive 26 procent förra året.

– Redan förra året låg brottslighet i topp på listan över de största orosmomenten bland svenska respondenter. Det är anmärkningsvärt och förstås väldigt sorgligt att så pass många känner oro över utvecklingen och sin personliga säkerhet, säger Josefine Heldeborn.

Stor stress över levnadskostnader

39 procent av svenska Millennials rankar levnadskostnader som det problem de känner störst oro inför. Även på global nivå är oron stor: 34 procent av Generation Z och 40 procent av Millennials rankar levnadskostnader som det största stressmomentet.

– Levnadskostnader har länge rankats i topp i den globala undersökningen, men är relativt ny bland topp-fem i Sverige. Med stigande kostnader och minskade reallöner är det dock inte förvånande att fler drabbas även här, säger Josefine Heldeborn.

Utbredd psykisk ohälsa

Endast 45 procent av Generation Z och 59 procent av Millennials i Sverige uppger att de generellt lever med en god psykisk hälsa. Bland faktorerna som orsakar psykisk ohälsa bland övriga rankas oro för den personliga ekonomin, både på kort och lång sikt, i topp.

Vidare uppger 29 procent av Generation Z och 24 procent av Millennials i Sverige att jobbet orsakar känslor av ångest och stress. Oron är främst kopplad till långa arbetstider, känslor av att beslut inte fattas på ett rättvist och jämlikt sätt, samt att man upplever att man inte blir erkänd för sitt arbete.

– Många av de svarande anser att deras arbetsgivare tar psykisk hälsa på allvar. Men trots det finns det utrymme för förbättringar när det gäller att göra det möjligt för människor att känna sig bekväma med att tala öppet om psykisk hälsa på jobbet. Chefer och ledningsgrupper har ett stort ansvar i att ta bort stigmatisering och skapa en trygg miljö, säger Josefine Heldeborn.

Om rapporten

Studien 2024 Gen Z and Millennial Survey är den trettonde upplagan av rapporten. Årets upplaga är baserad på svar från 23 000 respondenter, varav 300 i Sverige. Undersökningen genomfördes mellan november 2023 och mars 2024.

Läs rapporten i sin helhet här.

Josefine Liljeqvist

Partner Ansvarig för Deloittes tjänster inom Human Capital +46 70 080 23 64