Provsmakningsevent på @Nordhem av AquaFoods innovativa produkt.

Sjömatsindustrins sidoströmmar blir kulinarisk innovation.

Företaget AquaFood har utvecklat en unik teknologi med vilken ett nytt högkvalitativt protein utvinns ur sjömatsindustrins sidoströmmar, eller ur hel liten fisk som idag går till foder. Proteinet har en mycket hög funktionalitet varför det kan ersätta traditionella insatsråvaror som fiskfärs och surimi, men också ligga till grund för helt nya produkter. Teknologin möjliggör även parallell extraktion av kallpressad fiskolja och marint kollagen, det senare har ett högt värde inom tex hälsokost- och kosmetikindustrin. Genom AquaFoods approach kan maximalt värde skapas ur råvaror som på grund av sina komplexa beniga strukturer idag främst går till lågvärdesändamål.

Nyligen hade AquaFood sin första produktvisning tillsammans med IKEA Foods, Marenor och FiskIdag. Eventet ägde rum på @Nordhem i centrala Göteborg, med inhyrd kock som har erfarenhet från bland annat de välkända restaurangerna Toso och Kuruya. Deltagarna fick chansen att uppleva utseende, arom och textur hos den nya proteiningrediensen tillagad helt naturell och serverad som aptitretare, men även integrerad i 7(!) olika läckra produktalternativ! Bland de senare fanns en rad olika bollar tillagade 50/50 med AquaFoods laxprotein och fiskfärs från lax eller torsk. Proteinet användes sedan i mer avancerade rätter som kroketter, gyoza och den traditionella svenska västerbottenostpajen. Hos många blev just denna paj ihop med torsk- & laxbollen, samt den rena aptitretaren, en favorit.

Gruppbild på AquaFood produkter
Proteinisolatet rent som aptitretare, som krokett och i västerbottenostpaj.

Besökare från sjömatsindustrin imponerades av potentialen och (inte minst) smaken. Eventet gav generellt mycket värdefulla reflektioner och diskussioner om den nya ingrediensens värde på marknaden.

Ett spännande exempel på hur vi med hjälp av innovation kan använda den svenska fiskeresursen mer effektivt – utan att ge avkall på vare sig smak eller näringsinnehåll.