I dag såldes årets första tång på Göteborgs Fiskauktion

I dag var det äntligen dags för årets tångpremiär

För andra året i rad hölls tångpremiär på Göteborgs Fiskauktion. Precis som förra året äger tångpremiären rum sista torsdagen i mars. Ten Island Seafarm som odlar sockertång utanför Öckerö i Göteborgs norra skärgård sålde sin primörsockertång nu på morgon. Tångauktionen startade kl. 7.00. Under tiden pausades övriga auktioner för att lägga fokus på tången. Handlarna var lite trögstartade men lådorna som innehöll ett halvt kilo späda sockertångsblad landade på som mest 1000 kr. Snittet under morgonen hamnade på 545 kr per halvkilo. Thomas Cruz Kollberg på Luckans fisk vid Mariaplan köpte första lådan sockertång. Thomas köpte 4 lådor totalt under morgonen och har många kunder som är intresserade. Lars Wassberg på Knipplafisk vid Olskrokstorget köpte däremot tång för första gången och känner att han inte är helt säker på om hans kunder kommer att våga prova.

Med på plats fanns ett glatt gäng tångbönder från hela västkusten. Idag firas tångpremiär hela dagen och avslutas med tångmiddag på Restaurang Vrå.

Ten Island Seafarm kände sig nöjda med dagens auktion men konstaterar att det fortfarande finns många frågor om tång. Både hur man använder den och på vilket sätt den kan användas. Till lådan har företaget därför producerat en liten handbok  med information. Där finns både fakta och recept.

Vi består av flera organisationer som verkar för en hållbar blå näring från hav till bord.

De viktigaste frågorna vi driver är:

• Ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet för branschen
  • Ökad konsumtion av nyttig och god sjömat
  • Ökad användning av sjömat i den offentliga måltiden
  • Att synliggöra den blå livsmedelskedjans värde för Sverige
  • En effektiv och hållbar lagstiftning som ska gynna såväl branschen som konsumenter och andra berörda
  • Att arbeta för en konkurrenskraftig tillförsel av råvaror för en lönsam och attraktiv näring
  • Samverkan med organisationer, myndigheter samt intressenter inom och utom branschens är avgörande för en hållbar utveckling samt för att tillgodose medlemmarnas intressen