Gå direkt till innehåll
Fairway Forward – en blick mot framtida energi- och miljölösningar för sjöfartssektorn

Nyhet -

Blickarna riktades mot sjöfartssektorns framtid vid Fairway Forward seminariet som arrangerades av de finska och svenska sjöfartsklustren den 1 september 2022. Seminariet väckte stort intresse och salen fylldes av sjöfartsproffs vid Nordsjö hamncentrum i Helsingfors.

Den här gången låg fokus för seminariet på medlen för att uppnå sjöfartssektorns klimat- och miljömål, samt på framtidens energikällor och bränslen. Case-presentationer av bästa praxis från företag som representerar både Finland och Sverige hördes gällande miljölösningar och framtida bränslen.

”Gränsöverskridande samarbete och informationsutbyte är viktigt. Finland och Sverige har spetskompetens och kunniga proffs som behövs för att utveckla en alltmer grön och hållbar sjöfartssektor. Idag fick vi höra goda exempel på detta.” konstaterade Tiina Tuurnala, vd, Rederierna i Finland.

Keynote-talet gavs av Maria Grahn, Docent vid Chalmers tekniska högskola. Nestes Sveta Ukkonen och Power 2 X:s Herkko Plit berättade om framtida energikällor och bränslelösningar.

”Efterfrågan på bränslen med låga koldioxidutsläpp kommer att öka ytterligare under de närmaste åren. Vi vet ännu inte vilka lösningar framtiden kommer att medföra, och därför bör vi förhålla oss öppna och uppmuntrande mot olika bränslealternativ och nya teknologier.” påpekade Anders Hermansson, vd, Svensk Sjöfart.

Rederiernas framtidsvisioner representerades av Thomas Doepel från Finnlines, Frida Rowland från AtoB@C Shipping och Christer Bruzelius Gotland från Tech Development. I panelen, som leddes av dagens moderator Christine Hanefalk från Maritimt Forum, deltog Annaleena Mäkilä, ordförande för ESPO från Finlands Hamnförbund, Håkan Johansson från Gotlandsbolaget och Eero Lehtovaara, ordförande för Waterborne Technology Platform från ABB. I paneldiskussionen betonades behovet av kontinuerliga satsningar på forskning, utveckling och innovation, samt vikten av smidig kommunikation mellan olika sektorer och aktörer.

Dagen avslutades med ett företagsbesök till Aker Arctics Ice Lab, som leddes av vd Reko-Antti Suojanen.

Madeleine Säll

Presskontakt Kommunikatör 031 - 384 75 01

Föreningen Svensk Sjöfart - Svensk sjöfart transporterar samhället framåt

Föreningen Svensk Sjöfart är en branschorganisation med uppdraget att öka kunskapen om den svenska sjöfarten och driva branschens frågor såväl nationellt som internationellt. Våra viktigaste fokusområden är miljö och klimat, sjösäkerhet och teknik, forskning och innovation samt konkurrenskraft för ökad tillväxt.

Föreningen Svensk Sjöfart
41115 Göteborg