Kajsa Asplund, Anna Carlsson Sigstedt och Aaron Kroon deltar i debatten om affärsnyttan med mångfald på Jobbfestivalen i Kungsträdgården 14 sept. 2022.

Vad är affärsnyttan med mångfald? En av programpunkterna på Jobbfestivalen i Kungsträdgården.

Att mångfald skapar nytänkande, ökar kreativiteten och har många andra fördelar är en självklarhet för många arbetsgivare. Men för att snabbt få näringslivet och andra arbetsgivare att anamma det i ökad grad krävs det ofta en möjlighet att kunna visa på affärsnyttan. Hur visar vi affärsnyttan, vilka mätetal finns och hur kan man ändra beteendet vid rekrytering? Dessa frågeställningar debatteras på Stora Scenen under Jobbfestivalen i Kungsträdgården den 14 september 2022.

Under samtalet kommer panelen att beröra både det övergripande affärsvärdet med mångfald och konkreta metoder och arbetssätt för att uppnå det. Inom vilka områden kan mångfald gynna affären, hur mäter man det och hur uppnår man det? Vad gör de som ligger i framkant och vilka fallgropar finns?

Under Jobbfestivalen i Kungsträdgården den 14 september 2022 klockan 13:00 lyfts frågan vad är affärsnyttan med mångfald. Debatten leds av Kajsa Asplund, Lead People Science på Alva Labs, psykolog och fil.dr i företagsekonomi. I panelen sitter Anna Carlsson Sigstedt, Generalsekreterare Diversity Charter Sweden, Nicole Kavander, Business director & strateg, kursansvarig på Berghs School of Communication, Aaron Kroon, People Director på Schibsted Nordic Marketplaces & Chief People and Culture Officer på Blocket, Madeleine Opira, CSO & Grundare A Million Minds och Lenka Prokopec Karlberg, VD för Mitt Liv AB.

Allt fler bolag börjar inse vikten av mångfald och inkludering, inte minst för den kritiska talangförsörjningen. Men vi har fortfarande en lång väg att gå vad gäller både kunskap och konkreta arbetssätt. Det gäller allt från objektiva rekryteringsmetoder till en inkluderande kultur ”, berättar Kajsa Asplund, Lead People Science på Alva Labs, psykolog och fil.dr i företagsekonomi.

”Att agera för ökad mångfald och inkludering är inte bara det enda rätta utifrån ett socialt ansvarstagande, det är också ett strategiskt affärsbeslut. I dagens datadrivna näringsliv vet vi att fler källor och datapunkter leder till bättre insikter och resultat - och detsamma gäller för våra organisationer. Fler bakgrunder och perspektiv ger en bättre grogrund för innovation och välgrundade beslut, vilket i slutändan självklart syns på sista raden,” säger Aaron Kroon, People Director på Schibsted Nordic Marketplaces & Chief People and Culture Officer på Blocket.

För att mångfald ska bli affärsnytta är det helt nödvändigt med inkludering dvs att din personal och intressenter känner tillhörighet. Inkludering kommer inte av sig själv utan kräver insikter, kunskaper, ett strukturerat arbete och framför allt vilja och resurser”, säger Anna Carlsson Sigstedt.

Välkommen att komma och lyssna på denna programpunkt!

Varför drivs frågan om mångfald och inkludering oftast som CSR-frågor? Det är hög tid att lyfta upp frågan och våga se den som ett sätt att skapa resultat på sista raden och därmed ett ökat aktieägarvärde,” säger Mats Wernheim initiativtagare till Jobbfestivalen.

I Dagens industri den 5 september säger Mats: ”De flesta som jobbar med HR och rekrytering är för mångfald, men när det kommer till att tillsätta en tjänst är man väldigt specifik. En tredjedel av alla arbetslösa har inte gymnasieutbildning – exkluderar man dem kommer de aldrig in på arbetsmarknaden”.

Jobbfestivalen med tema ”Mångfald & Inkludering” arbetar aktivt med informationsspridning i strävan att förändra attityder på arbetsmarknaden samt att bidra till en förbättrad matchning.

Det är en mötesplats för arbetssökande och företag med ett kontinuerligt rekryteringsbehov samt företag och organisationer som erbjuder verktyg/tjänster i syfte att öka mångfalden och minska risken för diskriminering. Mässan hålls den 14 september 2022 i Kungsträdgården. Festivalen fortsätter varje år och nästa festival blir i Kungsträdgården den 23 maj 2023. Syftet är dels att knyta intressanta affärskontakter, men framför allt att förmedla jobb, praktikplatser och yrkesinriktade utbildningar. Ambitionen är att bidra till ökad mångfald på arbetsmarknaden och att skapa fler dynamiska arbetsplatser.

Huvudsponsor till Jobbfestivalen är restaurangkedjan Brödernas. Bland de över 75 utställarna finns exempelvis Arbetsförmedlingen, Bemanningsföretag, Kommuner (främst från norra delarna av landet), Logistikföretag, Rekryteringsföretag, Restaurangkedjor och Utbildningsföretag.

Hans Uhrus
Kommunikationschef Jobbfestivalen