Kiviks Musteris premiumserie must och cider "Våra Finaste" som nu går att beställa i webbshopen.

Kiviks Musteri lanserar webbshop

Kiviks Musteri har i dagarna öppnat en webbshop. Fram tills nu har musteriets produkter såsom fruktdryck, must, Frukt & Bär Bowls och koncentrat gått att köpa i mataffärer landet över, medan premiumsortimentet såsom must- och ciderserien Våra Finaste samt chutneys, marmelader med mera, endast gått att köpa på musteriets två egna butiker i Kivik och på Solnäs gård utanför Lund. Från och med nu går det dock att köpa även dessa oavsett vart i landet man bor.

Kiviks Musteri har ett brett sortiment av produkter förädlade av frukt, bär och grönt, med fokus på must och cider av äpplen odlade vid musteriet på Österlen eller vid företagets odling utanför Lund. Musteriet är ett mycket populärt besöksmål som varje år drar cirka 200 000 besökare. Där kan man till fritt inträde besöka de vackra trädgårdarna, lära sig mer om must, cider och odling i företagets kunskapshus Äpplets Hus eller njuta av mat och dryck i restaurang Kärnhuset eller Stinas café.

De allra flesta passar också på att inhandla företagets produkter i Musteributiken. Här finns hela sortimentet och därmed också de varianter som inte går att köpa i vanliga dagligvarubutiker. Exempel på detta är de sortrena eller platsspecifika must- och cidersorterna Våra Finaste på glasflaskor som varierar från år till år beroende på vilka äpplen som odlats. Flera av dessa har vunnit pris i Must-SM som går av stapeln varje år. Exempelvis Paradismust som pressas på äpplen från Björn Ranelids odling samt musten Karakås som i Must-SM 2022 också vann pris för Bästa Kulturmust 2022, vilket förutsätter att musten är tillverkad av en äppelsort som odlats i Sverige i över 50 år. Våra Finaste-serien finns endast i begränsad upplaga – när de specifika och ingående sorterna är slut är musten och cidern också det. Därför har det fram tills nu inte heller funnits möjlighet till större försäljning än just vid företagets två egna butiker.

- Tidigare har vi inte haft tillräckliga volymer för att kunna utöka vår försäljning av dessa produkter, men tack vare bland annat täta samarbeten med fler odlare som fortsatt prioriterar gamla äppelsorter, har vi nu kunnat öka upp volymen och i och med detta såg vi en möjlighet att starta en webbshop också. Att värna om svensk äppelnäring och jobba för nyplantering och återplantering är en stor och mycket viktig del av vår verksamhet, förklarar Carl Levinsson, Besöksmålschef och femte generationens ägare.

Nu finns alltså möjlighet för konsumenter runt om i landet att året om ta del av svensktillverkad premiummust och cider från musteriet i Kivik. Beställning görs på hemsidan https://www.kiviksmusteri.se/p... Kunden står själv för frakten på 75 kr, men vid beställning över 800 kr blir det fraktfritt. Det går även att beställa till en annan leveransadress, vilket gör det till ett bra alternativ om man är på jakt på en fin och smakfull present till någon. Beställningssortimentet kommer variera över tiden beroende på tillgång, men fokus kommer vara på de produkter som inte går att köpa i matbutiker.