Kretslopp och droppbevattning fördel i torra tider på Kiviks Musteri

Kretslopp och droppbevattning fördel i torra tider på Kiviks Musteri

Sommaren 2023 har som bekant börjat varm och solig, inte minst i de södra delarna där torkan nu börjar bli en av de längsta vi haft. Till skillnad från 2018 har det varit torrare redan tidigare på säsongen och frågan, inte minst bland många odlare, är hur vädret kommer att fortsätta. På Kiviks Musteri är oron för hagelskurar stor, då dessa riskerar att förstöra skörden helt och hållet.

Den ovanligt torra sommaren märks av i de flesta trädgårdar och på flera håll i landet råder nu bevattningsförbud. För konventionella odlare gäller dock inte bevattningsförbudet, men eventuell vattenbrist påverkar skörden.

På Kiviks Musteri arbetar man med ett kretslopp där vattnet återanvänds, vilket är ett effektivt sätt att spara på vattenresurserna. Vatten tas från grundvattenbrunnar och används i produktionen i form av kylning till pastörer, till sköljning osv. Detta vatten renas därefter i företagets egna reningssystem och går därefter ut i slangar till odlingarna där äppelträden droppbevattnas.

Droppbevattningens fördelar är att det går att veta exakt vilken mängd träden får. Under sommaren har Kiviks Musteri särskilda mätare som märker fuktigheten i marken. Via telefonerna kan odlingspersonalen på så sätt hålla koll i realtid på hur fuktigheten i jorden ser ut i odlingarna och att det därmed kan anpassas.

Dock så har torkan nu pågått så länge att även vatten ovanifrån börjar behövas. Inte minst för insekternas skull – många behöver vatten för att kläckas och när växtligheten ligger före i utvecklingen skapas en obalans i det biologiska systemet.

För äppelodlarnas del är det nu risken för hagel som är det stora orosmolnet. Varma dagar när det ser ut att bli åska är risken för hagel extra stor. Förr i tiden sade man att om det inte varit hagel fram till midsommar så var man säker, men de senare åren har det varit hagel ända fram till september – ett tecken på hur klimatförändringarna påverkar.

- För årets skörd verkar det ha varit en fin pollinering och vi har många fina äpplen på gång. Det vi är rädda för nu när nederbörden kommer, om den kommer som regn eller hagel. Om haglet är för hårt så blir det hål i äpplena och då ruttnar de. Alternativt så blir det prickar på äpplena från hagelkornen. Då kan de inte säljas som konsumtionsäpplen till butikerna, utan bara gå till industrin, förklarar Jan Flemming Jensen, Odlingschef på Kiviks Musteri.

En stor regnskur efter så här lång torka ger inte mycket, den rinner bara iväg då inte jorden kan dra åt sig regnet. Det optimala för såväl semesterfirare som odlare och naturen i stort, är således regn på natten i kombination med fint väder på dagen.

Precis som överallt märks torkan också i Nyttodjurparken, den park som Kiviks Musteri skapat tillsammans med forskare på Lunds universitet, Sveriges Lantbruksuniversitet och Fritidsodlarnas Riksorganisation, för att visa på vilka små initiativ som privatpersoner och fruktodlare kan göra för den biologiska mångfalden. Just med tanke på risken för torka har företaget har anlagt en damm i parken, dvs för att ge djuren tillgång till vatten även i torra tider. Något som är bra att tänka på även för privatpersoner – att se till att det finns ett vattenbad eller liknande även i ens trädgård för att säkerställa en god livsmiljö för de så viktiga nyttodjuren. HÄR kan du läsa mer om Nyttodjurparken, vad Kiviks Musteri gör för den biologiska mångfalden samt inhämta tips på vad du själv kan göra.