Njut av mat och dryck på en filt i trädgårdarna på Kiviks Musteri.

Matrunda och säsongsöppning av trädgårdarna på Kiviks Musteri

Den 9 maj öppnar Kiviks Musteri sina besöksträdgårdar för säsongen. Öppningen sker mitt under årets Matrunda Österlen, som är den 17:e i ordningen. Under Matrundan lyfts lokalproducerat hantverk från ett 40-tal olika matproducenter. På Kiviks Musteri erbjuds bland annat guidade turer och provningar av must och cider.

Den efterlängtade öppningen av de natursköna trädgårdarna på Kiviks Musteri är äntligen här, så allmänheten kan nu till fri entré komma och njuta i fantastisk miljö.

- Vi är glada över att återigen få välkomna besökare till vår underbara miljö här på Kiviks Musteri. Kom och njut på en filt under våra äppelträd, handla godsaker i vår musteributik eller njut av mat och dryck i vår bistro, uppmanar Helene Grafman, Butiks- och upplevelsechef på Kiviks Musteri allmänheten. Nu är den vackraste tiden på året som vi såklart vill att så många som möjligt ska få ta del av, avslutar Helene.

Musteriet är just nu omgärdat av tusentals blommande äppelträd med rosa och vita blommor.

- Det är fantastiskt när man tänker på att det är dessa vackra blommor som i höst kommer ha blivit äpplen som i sin tur must och cider tappad på flaskor här i vårt musteri här bredvid våra odlingar. Man blir lika förundrad varje säsong, avslutar Helene.

Under torsdagen startar också Matrundan Österlen där besökare på Kiviks Musteri ges möjlighet att fördjupa sig i äpplets värld. Genom att vandra genom musteriets blommande trädgårdar och delta i provning av must och cider gjorda, upplever man en smakresa som avslöjar det gedigna hantverket bakom musteriets uppskattade drycker; allt från hur olika äppelsorter och skördetid till väder påverkar smakprofilen av de mångfacetterade dryckerna.

Priset för den guidade turen med provning av musteriets drycker är 100 kr för vuxna, 50 kr för barn 10-15 år, och fri entré för de små under 10 år. Ingen förbokning krävs och biljetter köps på plats.

För de grillsugna så bjuds det på smakupplevelser utanför Stinas Café på Kiviks Musteri, där det grillas äpple & bacon-korv gjord med äpplen från musteriets odlingar.