Helgen den 24-25 november är det dags för Must-SM 2022.

Nu går 2022 års Must-SM av stapeln

Till helgen är det dags för Must-SM 2022. Det är det sjätte Svenska Mästerskapet som genomförs och återigen är det rekordmånga mustmakare från hela Sverige som deltar.

Den 24-25 november tävlar 31 olika mustmakare och musterier med drygt 90 olika muster i konsten att göra svensk must. Det är rekord i antalet deltagande muster i år igen. Intresset för svensk äppelmust ökar stadigt, både hos konsument och bland landets äppelodlare och fruktförädlare. I år hålls tävlingen på Brunneby Musteri utanför Borensberg i Östergötland, ett av de områden i Sverige, utöver Österlen, där man odlar mycket äpplen.

Den svenska äppelmusten speglar en mångfald av smaker, där äppelsort, jordmån, odlingsplats, skördetillfälle, väder och vind påverkar resultatet. Och det är en namnkunnig jury som i blindtester ska bedöma ”äpplets och musten terroir” och kora guld-, silver- och bronsmedaljvinnare bland samtliga tävlingsbidrag i fem olika tävlingsklasser.

Juryn till Must-SM består av:

Carina Gavelin – Diplomerad sommelier, vinjournalist, pedagog och förespråkare för svensk dryck.

Elke Jung – Sommelier, journalist, Vinbanken.

Titti Qvarnström – Michelinkock, Kreativ ledare för Folk Mat & Möten, ledamot av Skåneländska Gastronomiska Akademien.

Martin Ragnar – Docent, författare, ledamot av Svenska Dryckesakademien, ledamot av Skåneländska Gastronomiska Akademien.

Kimmo Rumpunen – Forskare, växtförädlare, dryckesutvecklare, ledamot av Skåneländska Gastronomiska Akademien.

I varje tävlingsklass delas dessutom ett pris ut för bästa Kulturmust. Detta är en kvalitetsstämpel framtagen av föreningen Svenska Musterier som innebär att de äppelsorter som använts i musten ska ha odlats i Sverige i minst 50 år. Kulturmust-märkningen är ett sätt att bidra till bevarandet av de gamla anrika och smakrika äppelsorterna för framtida generationer och bästa sättet att göra det är att använda dem.

Kiviks Musteri tävlar med fem olika muster från serien ”Våra Finaste”, varav tre tävlar i just klassen Kulturmust. Att värna om gamla svenska äppelsorter ligger extra varmt om hjärtat för familjeföretaget som odlat äpplen ända sedan 1888. I odlingarna med de gamla äppelsorterna mognar frukten under de mest gynnsamma skånska förhållanden och där kommer de olika äppelsorternas egenskaper till sin rätt på bästa sätt.

De tävlande varianterna från Kiviks Musteri är Karakås, Gravensteiner, Cox, Aroma, Paradismust, där de tre första är pressade av specifika äppelsorter och därmed är så kallade sort-rena muster. Aroma och Paradismust är istället muster av blandade sorters äpplen.

Björn Ranelid Paradismust är gjord av äpplen från Kiviks Musteris granne och tillika äppelodlare Björn Ranelid och det är också denna must som vunnit guld i Must-SM de senaste tre åren.

På familjeföretaget Kiviks Musteri tillverkades den första musten redan år 1935. Sedan dess har sortimentet breddats och idag tillverkas ett tiotal olika muster, där en del av sortimentet är levande och byts ut från år till år beroende på vilka äppelsorter som odlats. Musten tillverkas, precis som företagets andra produkter, i musteriet mitt bland äppelodlingarna i Kivik. Här produceras också det övriga sortimentet med drycker såsom cider, juice och glögg, men även marmelader och chutneys.

Kiviks Musteri är ett svenskt familjeföretag i femte generationen som utvecklar, producerar och säljer produkter baserade på frukt, bär och grönsaker. Vi har funnits på Österlen sedan 1888 och är idag ett modernt svenskt livsmedelsföretag med en familjär företagskultur och stort engagemang för bygden. Hållbarhet och ansvar kommer naturligt för oss som företag i en naturnära miljö. Idag har Kiviks Musteri omkring 200 engagerade medarbetare och omsätter cirka 700 msk. Varje år tar våra besöksmål i Kivik och på Solnäs Gård utanför Lund emot en kvarts miljon besökare som njuter av miljön, handlar i butikerna och kopplar av i våra vackra trädgårdar, caféer och restauranger.