Dansant högtryck från Skåne drar in över Stockholm

Skånes Dansteater skapar dans om ett av världens populäraste samtalsämnen – vädret. De tar med sig både vårvindar, solsken och regn när de gästar Dansens Hus 22 & 23 mars med föreställningen Above & Below.

I tvådelade föreställningen Above & Below sammanför Skånes Dansteater två visionära koreografer med rötterna i Australien som båda använder sitt unika konstnärliga uttryck för att kommentera fenomen som omger oss.

Kvällens ena verk, Lucy Guerins Weather, undersöker vädrets effekt på våra kroppar och känslor, men också det omvända; hur vårt sätt att leva påverkar vädret, naturen och vår miljö. Under ett bedrägligt vackert moln av tusentals vita plastpåsar förkroppsligar dansarna väderformationer och meteorologiska mönster. Verket har tidigare satts upp i Australien, Kanada, USA och Frankrike och hyllats för sin vindlande meditativa elegans. Uppförandet på Skånes Dansteater är Sverigepremiär.

Titta in under repetitionerna av Weather >

Nästa verk Sentinel av Antony Hamilton är en väldesignad och formstark rörelselek styrd av geometri och gravitation, takt och rytm. Här utforskas relationen mellan teknik och människa, där tekniken är en kraft som existerar parallellt med vår egen existens, utan eget slutmål eller agenda. I händelsernas centrum står en svävande skulptur av holländska konstnären och graffitipionjären Boris Tellegen och musiken är specialskriven av den brittiska electronica-artisten Clark (signad på skivbolaget Warp Records bland artister som t.ex. Aphex Twin).

Titta in under repetitionerna av Sentinel >

Om koreograferna
Flerfaldigt prisbelönta koreografen Lucy Guerin startade 2002 danskompaniet Lucy Guerin Inc i Melbourne. Hennes verk turnerar flitigt både hemma i Australien och i Europa, Asien och Nordamerika. Antony Hamilton kombinerar ofta rörelse, visuella uttryck, ljud och videokonst. Distinkta, exakta rörelser i perfekt synkronisering har blivit något av hans signum. 2014 gästade han Skånes Dansteater med Black project 1.

Speldatum och orter för Above Below:
18 mars-16 april Malmö, Skånes Dansteater
22-23 mars kl 19.00 Stockholm, Dansens Hus
6 april Karlskrona, Konserthusteatern
9 april Växjö, Växjö Konserthus

Presskontakt:
Mariella Kucer
mariella.kucer@dansenshus.se

Pressbilder finns på www.dansenshus.se/press
________________________________________________________________

Dansens Hus är Sveriges största gästspelscen för samtida dans från Sverige och hela världen. Vårt mål är att ge publiken ett urval av många olika sorters uttryck. Dynamisk och innovativ danskultur som berör – från både den svenska och internationella scenen. Dansens Hus invigdes 1991 och ligger i Folkets Hus vid Norra Bantorget i centrala Stockholm. Våra två scener Stora och Lilla scenen har en publikkapacitet på totalt 782 respektive 140 personer.

Kulturdirekt är samlingsplatsen för Stockholms fria kulturliv. Vi finns på webben och i informationsdisken på Kulturhuset vid Sergels torg. Vårt primära mål som medlemsförening är att göra steget mellan Stockholmsregionens kulturarrangörer och dess kulturkonsumenter kortare. I en demokratisk plattform för det fria kulturlivet, engagerar vi oss för att alla medlemmar ska ges likvärdig möjlighet att exponeras i ett relevant och kvalitativt forum.