Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 4)

Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 4)

..................................................................................

● lindekultur.se - den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg >>

Medborgarförslag: Inrätta kommunalt samarbetsforum för kulturen i Lindesberg

Ett antal medborgare i Lindesberg kommer att lämna in ett medborgarförslag om att inrätta ett kommunalt samarbetsforum för kulturen i Lindesberg - Kommunalt Kulturråd (KKR) som nytt rådgivande organ. Hittills har 24 medborgare skrivit under medborgarförslaget. Vill DU också skriva under? Skicka ett mail till info@lindekultur.se med uppgift om namn, postadress (du måste bo i Lindesbergs kommun) och telefonnummer snarast möjligt dock senast söndag 27 januari.

Biograffrågan i Lindesberg: Nu ligger bollen hos Kommunstyrelsen
Tillväxtutskottet i Lindesbergs kommun står fast vid sitt tidigare beslut om biografverksamheten i Lindesberg (Folkets Hus Bio): ”TU föreslår kommunstyrelsen föreslå kommunfullmäktige att anta reviderat ägardirektiv för Besök Linde AB” - det vill säga att bolaget ska ansvara för drift av biografverksamhet. Nu ligger bollen hos Kommunstyrelsen som har möjligheten att ändra beslutet 29 januari.

Ännu inget beslut i Tillväxtutskottet om Lindesbergs Stjärnor
”Tillväxtutskottet har inte tagit något beslut i frågan om en utökad verksamhet för Lindesbergs Stjärnor - men vårt förslag till beslut är att kommunen idag inte har de ekonomiska resurserna som krävs. Frågan kommer att behandlas i Tillväxtutskottet under våren och beslutet kommer att göras officiellt efter att det vunnit laga kraft”, skriver Irja Gustavsson (S) och Linda Svahn (S).

Linde Fornminnes- och Hembygdsförening om Lindesbergs kommuns kulturpolitiska program
”Programmet är en önskevision som vi som arbetar aktivt inom den ideella kultursektorn anser ligga långt ifrån den verklighet vi upplever. Hur förankrat i verkligheten är programmet egentligen?”, skriver Linde Fornminnes- och Hembygdsförening i sitt remissyttrande över förslaget till Lindesbergs kommuns kulturpolitiska program.

Lyckat projekt i Storå skapar möten mellan äldre och bar

Socialförvaltningen i Lindesbergs kommun vill arbeta vidare med att hitta former kring möten mellan äldre och barn, skriver Socialnämnden i sitt remissvar på det kulturpolitiska programmet för kommunen. Ett exempel är ett lyckat pilotprojekt i Storå för förskolebarn och äldre personer som bor på ett särskilt boende som nu sprids i kommunen.

25 jan: Svenska Kammarorkestern ger konsert i Lindesberg

Svenska Kammarorkestern kommer till Lindesbergs Kyrka fredag den 25 januari 2019 kl 18.00. Med sig har de en svensk klassiker undertecknad Lars-Erik Larsson och två ”klassiska” klassiker i Haydn och Mozart. Konsertmästare Katarina Andreasson leder orkestern genom kvällens program där ensemblens egna Andreas Tengberg på cello är solist.

25 jan: Vernissage på Liljevalchs vårsalong för Oubaida Mualem
Vårsalongen på Liljevalchs i Stockholm är en kär, omtvistad och livaktig tradition sedan starten 1921 som i år öppnas fredag 25 januari med 136 deltagare som visar 254 verk - däribland två intarsia-verk av Oubaida Mualem från Syrien som nu bor i Lindesberg.

26 jan: Kyrkbergets Vänner sätter upp fågelholkar på Kyrkberget
Lördag 26 januari kl 13.00-16.00 hälsas barn och vuxna välkomna till Kyrkberget i Lindesberg för att sätta upp fågelholkarna som byggdes i oktober. Arrangemanget är gratis och ingår i studiecirkeln om fåglar på Kyrkberget som kommer att ha fler träffar under året.

27 jan: Ingela Lind på författarkväll i Svalbo
Söndag 27 januari kommer Ingela Lind och söndag 17 februari kommer Jerker Virdborg till författarkvällar i Svalbo Café med berättelser i stearinljusens sken.

31 jan: Lindesbergs Filmstudio fortsätter vårterminen med ”Vad ska folk säga?”

Torsdag 31 januari kl 19:00 fortsätter Lindesbergs Filmstudio vårterminens filmprogram med norska dramat ”Vad ska folk säga?” - en historia om en ung flicka som ställs inför svåra och livsavgörande beslut. Filmen vann Publikpriset på Göteborg Film Festival 2018.

9 feb: Dags för årets elevmusikal: ”Romeo och Julia - all inclusive”

Lördag 9 februari kl 18:00 är det premiär i Lindeskolans aula för lärsårets musikal av och med elever från Kulturskolan Garnalia - ”Romeo och Julia - all inclusive”. Detta är enda tillfället musikalen spelas för allmänheten - därefter kommer den att uppföras på skoltid för samtliga elever i årskurserna 6 och 7 i Lindesbergs kommun.

3 mars: Vem ska bli 2019 års kulturstipendiat i Lindesberg?
Nu är det dags att söka eller nominera mottagare av Lindesbergs kommuns Kulturstipendium, Föreningsledarstipendium och Byggnadspris. Vem som helst kan söka stipendierna eller nominera kandidater. Skicka ansökan eller förslag med motivering till Kulturkontoret senast 3 mars.

2-3 feb: Vinterspår i Lindesberg
I år bjuder 134 utställare på 35 olika platser i Lindesbergs kommun på upplevelser av kultur i olika former 2-3 februari.

”På mattan!” - en poerevue på en matta under Vinterspår

Lördag 2 februari kl 19.00 och 22.00 ges ”På mattan!” - en poerevue med Polina Djusembeyeva (fiol, med flera instrument), Stefan Jansson (ord och sång), Arne Johnsson (ord, eventuellt triangel) och Johan Wennman (gitarr, med flera instrument). Detta är ett arrangemang inom ramen för Vinterspår 2019.

Brukskontoret håller öppet hus under Vinterspår
Brukskontoret i Dalkarlshyttan håller öppet hus under Vinterspår 2-3 februari med rakubränning utomhus och flera utställare inomhus - Gunilla Dovsten, Mats Herminge, Marianne Degerman, Moa Rudebert, Ulla Jansson och Elisabet Jansson. I Vinterträdgården framför Kazue Ikeda en dansföreställning.

Åsa Falk - en av utställarna på Vinterspår
Åsa Falk är en av utställarna på Vinterspår som i år bjuder på 136 upplevelser av kultur i olika former på 35 olika platser över hela kommunen helgen 2-3 februari. Årets tema på Vinterspår är ”Platsens själ”. Åsa ställer ut i en källarlokal i Lindesberg med adress Hermanstorpsvägen 4/Snickaregatan.

Jaana Olsson - en av utställarna på Vinterspår
Jaana Olsson är en av utställarna på Vinterspår som i år bjuder på 136 upplevelser av kultur i olika former på 35 olika platser över hela kommunen helgen 2-3 februari. Årets tema på Vinterspår är ”Platsens själ”.

Ännu en utmärkelse till Björn Lagermans BeeScannin

Nu är det avgjort. Fem nya pristagare har tagit steget in i den exklusiva skara av affärsidéer och idégivare som vunnit The Brewhouse Award - däribland Björn Lagermans BeeScanning som därmed har vunnit ännu en ny utmärkelse.

Fellingsbro får handelsbod för ”härproducerat” i Sockenstugan
Fellingsbro får en handelsbod i Sockenstugan, enligt beslut i Sockenrådet meddelar nättidningen fellingsbro.se. I handelsboden kommer ”härproducerade” varor, produkter och konsthantverk från hela Fellingsbro socken att finnas till försäljning.

Vad händer i Fellingsbro?Läs fellingsbro.se - nättidningen om Sveriges bästa socken >>

LindeDagen 8 maj: Nu 39 utställare anmälda
LindeDagen bjuder in utställare till den femte upplagan onsdag 8 maj 2019. LindeDagen erbjuder en unik möjlighet för utställarna att presentera sig för nya målgrupper under trivsamma former. Nu är 39 utställare anmälda - däribland Nätverket Lindekultur, Linde Fornminnes- och Hembygdsförening, Linde Bergslags Släktforskarförening, Manskören Harmoni, Lindesbergs Fotoklubb, Lindesbergs Konstförening och Föreningen Kyrkbergets Vänner.

● lindekultur.se - den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg >> Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesberg skickas till info@lindekultur.se

Utställningar:

• Skyltfönsterprojektet - ett konstprojekt där inbjudna lokala konstnärer, skolklasser och föreningar fyller tomma skyltfönster i centrala Lindesberg med konst. Läs mer på lindekultur.se >>
  • Försmak av Vinterspår - en samlingsutställning med verk av deltagare på Vinterspår 2019 i Konstrummet på Lindesbergs Stadsbibliotek.

På gång de kommande veckorna:

• 25 Jan 18:00: Konsert: Svenska kammarorkestern: Lindesbergs kyrka
  • 26 Jan 13:00: Kyrkbergets Vänner: Fåglar på Kyrkberget: Kyrkberget, Lindesberg
  • 27 Jan 16:00: Linde Fornminnes- och Hembygdsförening: Årsmöte: Kristinakyrkan, Lindesberg
  • 27 Jan 19:00: Svalbo Keramik & Café: Författarkväll: Svalbo Café
  • 29 Jan 18:30: Linde bergslags församling: Allaktivitetshus i Ramsberg: Församlingsgården
  • 30 Jan 09:00: Lindesbergs Stadsbibliotek: Bokcafé:
  • 31 Jan 19:00: Kapell Malén: Konsert: Närke Kulturbryggeri, Örebro
  • 31 Jan 19:00: Lindesbergs Filmstudio: Vad ska folk säga?: Folkets Hus Bio, Lindesberg
  • 02-03 Feb: Vinterspår 2019:
  • Lindesbergs Fotoklubb: Bildspel och filmer på Vinterspår: Folkets Hus Bio
  • Linde Bergslags Släktforskarförening: Lindesbergs Stadsbibliotek
  • Linde Fornminnes- och Hembygdsförening: Öppet hus i Blombergska gården
  • 05 Feb 19:00: Kyrkbergets Vänner: Årsmöte: Musik- och kulturhuset Hillstreet, Kullgatan 1
  • 09 Feb 09:30: Linde bergslags församling: Handarbetskafé: Ramsbergs församlingsgård
  • 09 Feb 18:00: Kulturskolan Garnalia: Läsårets elevmusikal: Lindeskolans aula
  • 09 Feb 19:00: Opera på bio: Carmen: Folkets Hus Bio, Lindesberg

För fler evenemang i Lindesbergs kommun:

● lindekultur.se har kontaktuppgifter till alla som är med i Nätverket Lindekultur >>

Nätverket Lindekultur är ett ideellt och informellt nätverk av och med kulturella och kreativa verksamheter till stöd för och utveckling av kulturlivet i Lindesbergs kommun. Genom samverkan och samordning når vi samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg:

• Kulturen finns: Genom marknadsföring gör vi kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg.
  • Kulturen kan: Genom dialogmöten hittar vi utvecklingsmöjligheter för kulturen i Lindesberg.
  • Kulturen behövs: Genom projekt visar vi att kulturen behövs för att utveckla Lindesberg.

Nätverket Lindekultur stödjer kulturlivet i Lindesberg - välkommen att vara med i nätverket: Alla som är aktiva inom någon kulturell och kreativ verksamhet i Lindesbergs kommun är välkomna att vara med i nätverket! Läs mer >>

För mer information om Nätverket Lindekultur - ta gärna direktkontakt med någon i nätverkets kontaktgrupp: Gunilla Dovsten; Stefan Jansson; Johan Wennman; Kajsa Karlsson; Mikael Tiderman; Maria Lindstedt; Sven Carlsson.

Vi följer kulturlivet i Lindesberg - följ oss! Välj själv hur:

Veckans kulturnyheter från Lindesberg - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >>

Följ lindekultur.se på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >>

Följ lindekultur.se på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från Nätverket Lindekultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se