App ska hjälper fiskare att identifiera skyddade arter

En app som identifierar hotade arter ska nu bli verklighet. Innovationen finansieras av hållbarhetsmärkningen MSC:s fond för levande hav. Den svenska fiskeorganisationen SFPO ansökte tillsammans med fiskeorganisationer i ytterligare tre länder om utvecklingsbidrag för appen:

- Tanken är att appen kommer förenkla arbetet att identifiera och registrera de hotade arter som fångas av misstag (s k bifångst). Vi är mycket glada för fond-bidraget som gör detta möjligt, säger Ewa Lavett, MSC-koordinator för SFPO (Sveriges Fiskares producentorganisation).

Det MSC-certifierade fiskets ansökan var en av femton som beviljades bidrag på över en halv miljon svenska kronor vardera. Bidragen från MSC:s fond fokuserar i år på att minska påverkan på hotade arter och hantera övergivna fiskeredskap, som ”spökgarn” eller andra förlorade fiskeredskap, och inkluderar till exempel bidrag till WWF i Sydafrika.

MSC:s instiftande av Ocean Stewardship Fund är ett sätt att påskynda framstegen inom hållbart fiske och är ett viktigt bidrag till att leverera FN:s hållbarhetsmål 14 som handlar om levande hav.

- Vi inom MSC samlar olika delar av samhällets sektorer för att nå FN:s hållbarhetsmål. Den glada nyheten är att alla kan bidra, från världens alla fisken, hela marknaden och i slutändan konsumenten som enkelt gör skillnad genom att välja MSC-märkt fisk, säger Linnéa Engström, programdirektör för MSC i Skandinavien och Östersjöregionen.

Appen kommer underlätta för fiskaren att registrera bifångster av hotade och skyddade arter, och stödjer bl a uppladdningar av fotografering av arter. Appen kommer finnas på flera språk, så att fisken runt om i världen kan få tillgång till den.

De 15 ansökningarom bidrag som vardera får 50 000 pund är uppdelade i två kategorier:

Sju vetenskapliga forsknings/utvecklingsprojekt för att minska effekterna av fiske på hotade och skyddade arter. Den data som samlas in kommer att förbättra förståelsen för några av världens mest utsatta livsmiljöer och arter.

Åtta fisken i olika stadier av hållbarhet både de som ännu inte kan certifiera sig och som behöver stöd för att förbättra sin hållbarhet - särskilt de i det globala söder – men även fisken som redan har uppnått MSC-certifiering.

FAKTA

Om fisket: I höstas certifierades ett stort fiske i Västerhavet och Nordsjön där 155 svenska fiskebåtar ingår. SFPO koordinerar de svenska fiskarna. Fisket består av 4 fiskeorganisationer från Danmark, Holland Tyskland och Sverige och kallar sig Joint Demersal Fisheries (JDF).

Om appen: Syftet med appen är att registrera hotade och skyddade arters data, stödja uppladdningar av fotografering av arter. Appen kommer översättas till många språk så att fler länder kan ta del då den.

För mer information, kontakta gärna:Linnéa Engström, programdirektör för MSC i Skandinavien och Östersjöregionen, tel. 0707-33 38 06, linnea.engstrom@msc.org

Ewa Lavett, MSC-koordinator för SFPO (Sveriges Fiskares producentorganisation) tel. 070-036 96 26, ewa@sfpo.se

Fler än 300 fisken i över 30 länder är certifierade enligt MSC:s standard. Dessa fisken fångar runt 15 procent av den årliga globala fångsten av fisk och skaldjur. Mer än 36 000 fisk- och skaldjursprodukter världen över bär MSC:s miljömärke. För mer information besök www.msc.org/se.