McDonald’s först med MSC-märkt Östersjötorsk i svenska fiskburgare

McDonald’s först med MSC-märkt Östersjötorsk i svenska fiskburgare

– En viktig del i McDonald’s miljöarbete är hållbara inköp. Det är oerhört glädjande att Östersjötorsken har återhämtat sig och att vi nu kan erbjuda våra gäster lokalt fångad och MSC-märkt fisk. Vi strävar ständigt efter att öka andelen lokalt producerade råvaror i våra produkter, något som vi vet att våra gäster efterfrågar, säger Patrik Holm Thisner, inköps- och kvalitetschef på McDonald’s.

Bakom certifieringen står Marine Stewardship Council (MSC) – en internationell organisation som arbetar tillsammans med fiskare, organisationer, forskare, miljöorganisationer och allmänheten för ett långsiktigt hållbart fiske. Att fiskburgaren är MSC-certifierad syns på det välkända blå sigillet på kartongen.

– Det är fantastiskt att McDonald’s tagit steget att MSC-certifiera sin verksamhet. Detta innebär att de kan använda MSC:s miljömärkning – en tydlig markering till gästerna att McDonald’s stödjer hållbart fiske genom ansvarsfulla inköp. För att ett fiske ska kunna bli MSC-certifierat krävs att såväl bestånd som fiskemetoder når upp till MSC:s högt ställda krav och att fisken kan spåras från båt till tallrik. Vi hoppas att McDonald’s blir ett ledande exempel för andra restaurangkedjor. Särskilt roligt är det att de väljer den lokalt fiskade och numera MSC-certifierade Östersjötorsken, säger Minna Epps, verksamhetschef MSC Östersjöområdet.

Eftersom McDonald´s endast serverar fisk från hållbara bestånd slutade McDonald’s handla torsk från Östersjön när larmrapporterna om Östersjötorsken kom. Beslutet medförde att McDonald’s fiskleverantör, Espersen, tillsammans med andra aktörer i branschen införde standarder och revisioner i syfte att stabilisera beståndet. Torskbeståndet i östra Östersjön har sedan dess ökat och ligger nu på den stabilaste nivån sedan 1984. I april i år blev det danska torskfisket i östra Östersjön MSC-certifierat.

McDonald´s har också tagit beslut om att samtliga 7 000 restauranger i 40 europeiska länder från och med oktober kommer att servera enbart MSC-märkt fisk. McDonald’s blir därmed det första företaget i branschen som MSC-certifierat sin verksamhet. Det är också det största hållbarhetsinitiativ som genomförts av McDonald’s sedan 2007, då Rainforest Alliance-certifierat kaffe introducerades.

För mer information, kontakta:
Frida Berg, presschef McDonald’s, mobil 070-354 85 05, frida.berg@se.mcd.com
Minna Epps, Verksamhetschef MSC Östersjöområdet, mobil 073-038 58 97, minna.epps@msc.org.
Pressbilder finns på Flickr, här och här. Ytterligare information finns i bifogat faktablad.

Om McDonald’s i Sverige
Med 219 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. Varje dag besöker nästan 440 000 gäster någon av våra restauranger, där cirka 80 procent ägs och drivs lokalt av egna företagare. McDonald’s har cirka 12 000 medarbetare och är därmed Sveriges största privata ungdomsarbetsgivare. På McDonald's serveras bara mat av högsta kvalité som kan spåras hela vägen från jord till bord. Läs mer på www.mcdonalds.se eller följ oss på Twitter och Facebook.

Om MSC

Marine Stewardship Council (MSC) är en internationell oberoende organisation som arbetar tillsammans med fisken, företag, forskare, miljöorganisationer och allmänheten för långsiktigt hållbara fisken. MSC:s målsättning är att bidra till att skapa sundare hav genom att belöna hållbara fisken och påverka de val människor gör när de köper fisk och skaldjur. MSC programmet uppnår sitt mål genom två standarder; en för hållbart och välskött fiske och en spårbarhetsstandard för handleskedjan som ligger i grunden för tredjepartsgranskningar av fisken. Granskningarna utförs av oberoende MSC-ackrediterade certifieringsorgan som uppfyller världens strängaste kriterier för bästa praxis. Miljömärket ger ett tydligt budskap till konsumenterna att fisken kommer från ett certifierat hållbart fiske. MSC har ett kontor i Stockholm och bedriver nu ett Östersjöprogram som samfinansieras av Stiftelsen Baltic Sea 2020 och Svenska PostkodLotteriet.

Läs mer: www.msc.org/se

MSC:s miljöstandard för långsiktigt hållbart fiske- Fullt förenlig med med FAO:s riktlinjer för miljömärkning av vildfångad fisk:

• Ett frivilligt program som är icke-diskriminerande
  • Baserad på vetenskapliga bevis
  • Insyn i processen
  • En tredjepartsverifiering
  • Certifiering av leveranskedjan

Totalt sett är nästan 262 fisken involverade i MSC-programmet. 131 av dessa är certifierade och 131 befinner sig någonstans i granskningsprocessen. Ytterligare 40-50 fisken ingår i konfidentiella förundersökningar. Tillsammans uppgår redan certifierade fångster, eller sådana under granskning, till omkring sju miljoner ton fisk och skaldjur. Detta motsvarar mer än 12 procent av det globala fångstbehovet för mänsklig konsumtion. Det redan certifierade fisket fångar varje år nära fyra miljoner ton fisk och skaldjur – eller nästan sju procent av den totala viltfångsten för direkt mänsklig konsumtion. På internationell nivå är mer än 12 000 fisk- och skaldjursprodukter, som kan härledas från ett hållbart fiske, märkta med MSC:s miljömärkning.