Songwriting camp startas på Future Echoes med Grammy vinnande låtskrivare.

Tillsammans med APRA AMCOS, Studieförbundet Vuxenskolan lägger Future Echoes låtskrivar campet SongHubs i anslutning till festivalen 13 till 16 September.

- Utan låtar ingen festival. Någon måste skriva musiken som även framförs på festivaler och Future Echoes ska vara för så många delar av musikindustrin som möjligt. Att kunna vara del av APRA AMCOS satsning SongHub sätter inte bara festivalen utan även Norrköping som en kreativ plats att vara på. Tack vare Studieförbundet Vuxenskolans satsning på studios och låtskriveri i Norrköping kunde det här genomföras säger Peter Åstedt från Future Echoes.

Lägret är öppet för alla låtskrivare att söka före 20 augusti när det stängs. Ansökan kan göras på

Future Echoes Songhub

Deltagarna plockas ut av erkända låtskrivare som kuratorer. Årets kuratorer är Rebecka Digervall är låtskrivare och producent från Pajala, och nyligen signerad till förlaget K51 som drivs av förlagsproffsen David Lindgren och Erik Hasselqvist. Hon har skrivit låtar för Nova Miller, Gemelle (som kommer till Future Echoes) och Febern bland många andra. Hon har skrivit låtar för tv -serier som Finaste Familjen, Netflix -serien Elite, reklamfilmer och hennes låt "Young and Wild" var topp tio mest spelade låt på P3 2017. Hon är en del av The Magnettes som har haft internationella framgångar.

Den andra kuratorn är Angus Campbell som är en australisk, Stockholmbaserad musikproducent och hälften av den internationella akten Two Another. Hans produktionsarbete sträcker sig över flera musikaliska landskap, inklusive R&B, soul, elektronisk och alternativ. Utanför Two Another har han arbetat med att utveckla och producera singer/songwriter Lou Stone och kommer snart att släppa sitt sidoprojekt 'angus &' som härrör från fjärranslutna samarbeten med olika artister från hela världen.

Campet får också Rob Davis som skrev och producerade Kylie Minogue's 'Can't Get You Out of My Head', med Cathy Dennis, som blev nummer 1 i över 25 länder och gav dem tre Ivor Novello Awards: Most Performed, International Hit och Årets bästa danslåt. De skrev också tillsammans 'Come into My World' för Kylie, som fick en Grammy för Best Dance Recording. Andra anmärkningsvärda hits inkluderar Spelers 'If This Ain't Love' och Fragmas nummer 1 -hit 'I Need a Miracle'.

APRA AMCOS består av Australasian Performing Right Association och Australasian Mechanical Copyright Owners Society, båda upphovsrättsorganisationer eller upphovsrättssamlingar som tillsammans representerar över 100 000 låtskrivare, kompositörer och musikförlag i Australien och Nya Zeeland.

Studieförbundet Vuxenskolan är en idéburen folkbildningsorganisation. SV har idag verksamhet i landets alla kommuner och når över 210 000 unika individer i studiecirklar. De har flera aktiva studios och musikutövare i Norrköping.

Future Echoes är Sveriges nya showcasefestival som sker helt live den 16 till 18 september 2021 i Norrköping, men kommer i fortsättningen arrangeras årligen i februari med start 2022, 17 till 19 februari. Festivalen kommer ha 100 artister från hela världen samt en internationell musikkonferens med internationella talare som hålls på Elite Grand Hotel i Norrköping.

Festivalen hålls på flera spelställen i centrala Norrköping. Festivalen har redan fått ansökningar från 3400 artister från över 79 olika länder. Under festivalen kommer priset Cashbox Lifetime Achivment delas ut. Festivalen har redan flera internationella samarbeten med artistutbyten, mycket genom samarbetet med UNESCO Creative Cities Network i Norrköping.

Sedan i starten i juni 2020 har Future Echoes redan varit representerade på internationella showcasefestivaler både i paneler och med utbyten med svenska artister som gjort framträdanden utomlands virtuellt. Future Echoes drivs av den ideella föreningen Discover Sensation och produceras i samarbete med Norrköpingsföretaget United Vision AB.