Två av världens största festivaler gästar Future Echoes i Norrköping

Future Echoes släpper sina första talare och artister inför festivalen 16 till 18 september 2021. Först ut är bokningsansvariga från två av de största festivalerna i världen Glastonbury Festival i UK och Summerfest i USA.

Benjamin Coleman är bokare och kreativt ansvarig för både Glastonbury Festival I Sommerset, England och Green Man Festival i Brecon Beacons, Wales. Glastonbury har sedan starten 1970 växt till en av Europas största festivaler med runt 130 000 besökare. Green Man startades 2003 och räknas som independent och har de sista åren runt 25 000 besökare.

David Silbaugh är mest känd som en talangköpare för Summerfest, "The World's Largest Music Festival", i Milwaukee, USA. Festivalen har haft världsrekordet i besökare under 2000-talet med sina runt en miljon besökare per år. David producerar också den kända Emerging Artists-serien för festivalen. En scen där de presenterar morgondagens stjärnor mitt i publikhavet. Svenska akter som spelat påEmergingSeries är Tove Lo, The Magnettes, Urban Cone och Royal Prospect. David är tidigare styrelseledamot, sekreterare och vice ordförande för Chicago Chapter of The Recording Academy (GRAMMYs), han är även A&R konsult for GMR Marketing och för APM Music.

-  Att få hit bokare från de största festivalerna som fortfarande har scener för nya artister på väg uppåt är väldigt spännande. På Future Echoes kan de finna nya artister som de kan ge en chans utöver det vanliga. Svenska The Magnettes fick till exempel komma tillbaka eftersittförsta framträdande på Summerfest 2017 för att spela på den nästa största scenen som öppnings akt till KeSha 2018 vilket öppnade många dörrar för bandet. Säger Peter ÅstedtFuture Echoes.

Future Echoes släpper också fyra artister. Festivalen hade planerat att göra flera saker under Musikhjälpen i Norrköping, som tyvärr blev inställda genom den nya Covid 19 situationen. Vi hoppas istället att dessa fyra bokningar kan lysa upp vintermörkret.

Amadeus (Rumänien) (Klassisk/Pop)

Amadeus är en av de mest uppskattade kvinnliga elektriska kvartetterna världen över. Deras ständiga och geniala kombination av klassiska och moderna element har certifierat denna grupp som en av de mest populära artisterna inom klassisk crossover-musik. Redan 2000 var de tillsammans med Bond Quartet de första i världen som använde en helt elektrisk instrumentuppsättning för att uppnå den perfekta blandningen av klassiskt och modernt och därmed skapa en ny musikstil. De har släppt fem album med ett majorskivbolag i Rumänien.

Spotify

Andrew Cassara (Kanada) (Pop)

Att beskriva Andrew Cassaras stil i ord gör den inte rättvisa. Att höra och känna hans musik är verkligen de enda sätten att fullt ut förstå den 24-åriga Ottawa-baserade artistens enastående blandning av funk, disco och pop. Han drivs av influenser som sträcker sig från Shawn Mendes, till Bee Gees och artister som Jamiroquai - som, precis som Cassara, håller oskärpa stilistiska linjer flytande - Cassaras debutalbum, Freak on Repeat (SGMGroupArtists), låter kanske bekant, men är nyskapande. 2018 var Cassara det översta namnet Youth X Canada Tour. En turné för publiken på ungdomscentra över hela Ontario i kampen att dela sina egna berättelser och psykiska problem. Han har också uppträtt i USA, Sydkorea, Singapore, Japan vid festivaler, klubbar och showcasefestivaler. Han har också delat scenen med framstående kanadensiska och internationella artister som Shawn Mendes, Chromeo, Tyler Shaw, Lauv och andra. Hösten 2021 åker han ut på den flyttade Europaturnén som sedan tar honom tillbaka till Asien. Nytt datum på turnén är Norrköping och Future Echoes.

$UN€ULT (Sverige) (Pop/House)

$UN€ULT har uppstått ur det kreativa kaos som Evigheten (Norrköpings konsthall) har skapat i snart två decennier. Med en passion för trummaskiner och synthar experimenterar $UN€ULT med influenser från pop, house och techno.

Musiken är ett hypnotiskt utforskande i spänningen mellan det mörka och det vackra.

Projektet blev till under inspelningen av dokumentären Vardag och sägen på Lunds Gård, när Klas och Meriyam upplevde att det spökade i herrgården som de bodde i.

Spotify

Vis à Vis (Belgien) (Pop/Electronica)

Chloë Nols, Bryssel-baserad musiker, har ägnat det senaste året åt att skriva en serie nya låtar för sitt projekt "Vis à Vis". Chloë bestämde sig för att dra nytta av covid-19-låsningssituationen genom att skapa ett nytt ljud och en ny stil än vad hon gjort hitintills. Första singeln ”Cassandra” kom ut den 30 oktober. En fusion av hypnotisk indiepop med analoga syntar och en touch av lugnande saxofon från musikern och producenten Thomas Jillings (Linus, Ottla). En ny EP kommer ut 2021, kommer att fortsätta visa mer filmiska texturer och djupa underströmmar, liksom en hälsosam dos av helande sång.

Future Echoes

Future Echoes är Sveriges nya showcasefestival som öppnar 2021, den 16 till 18 september i Norrköping, men kommer att arrangeras årligen i februari med start 2022. Festivalen kommer ha 100 artister från hela världen samt en internationell musikkonferens med internationella talare. Festivalen hålls på flera spelställen i centrala Norrköping. Ansökningar från band i 50 olika länder har redan kommit in och det är öppet att söka under våren. Festivalen har fått en bra start och har redan flera internationella samarbeten med artistutbyten mycket genom samarbetet med UNESCO Creative Cities Network i Norrköping. Sedan i starten i Juni 2020 har Future Echoes redan varit representeradepå internationella showcasefestivaler både i paneler och med utbyten med svenska artister som gjort framträdanden bland annat Mu:Con (Syd Korea), SIM Sao Paulo (Brasilien), Indie Week (Kanada), Mondo NYC (USA), Tokyo Music Market (Japan), Break Out West (Kanada), Amplify:LX (Luxemburg), Cranc (Spanien), Rio Music Market (Brasilien), Pin TV (Makedonien)

peter@futureechoes.se

• rumänien
  • norrköping
  • kanada
  • belgien
  • festival
  • showcase
  • amadeus
  • showcasefestival
  • future echoes
  • vis à vis
  • amadeus electric quartet
  • andrew cassara
  • $un€ult
  • suncult
  • musikhjälpen

Future Echoes är Sveriges nya showcasefestival som öppnar 2021, den 16 till 18 september i Norrköping, men kommer att arrangeras årligen i februari med start 2022. Festivalen kommer ha 100 artister från hela världen samt en internationell musikkonferens med internationella talare. Festivalen hålls på flera spelställen i centrala Norrköping. Future Echoes drivs av den ideella föreningen Discover Sensation och produceras i samarbete med Norrköpingsföretaget United Vision AB.