Cashbox Legacy Award delas ut Norrköping under Future Echoes.

Det legendariska musik ikonen Cashbox kommer hålla sin prisceremoni ”Cashbox Legacy Award” under Future Echoes i Norrköping. Priset har delats ut av Cashbox Magazine Canada de senaste åren och med fokus på just stora kanadensiska framgångar. 2021 kommer priset delas ut till en person i den internationella musikindustrin för sina gärningar inom musiken. Prisceremonin sker under showcasefestivalen Future Echoes i Norrköping den 16 till 18 september. Vem som får priset kommer avslöjas under våren.

- Det här är ett mycket eftertraktat pris som vi tar på mycket stort allvar när vi bedömer vem som kommer att få det nästa gång", säger Sandy Graham VD och chefredaktör för Cashbox Canada. ”Vi har gett priset i en mycket begränsad serie under de senaste åren till legendariska musikikoner och industrimänniskor i Kanada. Det är första gången vi expanderar till en global nivå för att ge priset till en person med inflytande och aktning i musikindustrin samt ett stort hjärta till musiken. Jag är glad över att kunna hålla ceremonin i Norrköping i Sverige under Future Echoes, eftersom vi återigen igen kan visa att musiken verkligen inte har några gränser.

- Att vi får äran att hålla den första internationella Cashbox Legacy Award på vår premiär år är stort. Det är ett legendariskt musikvarumärke som sätter festivalen på världskartan säger Peter Åstedt från Future Echoes.

Om Cashbox Magazine

Cashbox Magazine startades 1942 och publicerade topplistor över de mesta spelade låtarna i Jukeboxar. Namnet Cashbox kommer från lådan inne i jukeboxarna där mynten ramlade ned. Cashbox Magazine kom att dominera den amerikanska musikindustrin med konkurrenten Billboard Magazine under flera decennier. 2006 gjordes Cashbox om till en online publikation men har gett ut special nummer fysiskt ofta kring stora industrievent. Tidningen har knoppats av till andra territorier där Cashbox Magazine Canada har blivit den ledande publikationen som numera skriver om artister och lagt över topplistorna till Cashbox Radio som är tidningens radiostation. Cashbox äger numera även Amerikanska Record World.

Personer som fått priset förut är John Harris, George Olliver, Lori Yates, Robbie Lane, Danny Marks, Bobby Curtola.

Cashbox Legacy Award

Cashbox Magazine Canada

Future Echoes

peter@futureechoes.se

• pris
  • norrköping
  • kanada
  • festival
  • musikpris
  • peter åstedt
  • cashbox
  • cermoni
  • showcasefestival
  • sandy graham
  • future echoes
  • cashbox magazine
  • cashbox magazine canada
  • bobby curtola

Future Echoes är Sveriges nya showcasefestival som öppnar 2021, den 16 till 18 september i Norrköping, men kommer att arrangeras årligen i februari med start 2022. Festivalen kommer ha ca 100 artister från hela världen samt en internationell musikkonferens med internationella talare. Festivalen hålls på flera spelställen i centrala Norrköping. Future Echoes drivs av den ideella föreningen Discover Sensation och produceras i samarbete med Norrköpingsföretaget United Vision AB.