Ny mikrosystemteknik öppnar för THz-frekvenser

KTH:s forskningsprojekt MEMS THz-system väntas möjliggöra storskaliga industriella exploateringar av den eftersökta terahertzfrekvensdomänen. Projektets första år har gett positiva resultat.
Publicerad i "Framtidens Forskning": http://framtidensforskning.se/presentation/ny-mikrosystemteknik-oppnar-for-thz-frekvenser/

MEMS (Mikroelektromekaniska system) THz-system är en ny integrationsplattform under utveckling som möjliggör kommersialiseringen av frekvensområdet 100 GHz−1 THz.
– Det är ett spännande frekvensområde för exempelvis telekommunikation, medicinsk teknik, radarsystem, miljösensorer och satellitbaserade mätningar av atmosfären. I dagsläget saknas dock systemlösningar för att ta THz-teknologin ut i vardagslivet, säger projektets ledare Joachim Oberhammer, universitetslektor vid Mikro- och nanosysten på KTH.

Tusen gånger mindre
Projektets målsättning är att skapa en mikrosystemteknologiplattform som möjliggör miniatyriserade THz-system för bredare applikationer.
– Vårt föreslagna THz-mikrosystem blir tusen gånger mindre och lättare och förbrukar betydligt mindre energi än befintliga lösningar för THz-system. Dessutom erbjuder de nya funktioner som switchar, fasvridare med mera, och kan industritillverkas i stora volymer, framhåller Joachim.
En möjlig applikation är länkar för höghastighetstelekommunikation. Med den kraftigt växande datatrafiken behöver framtidens trådlösa kommunikation nya frekvenser och större bandbredd, i synnerhet för trådlös anslutning inom framtida småcelliga moln som ersätter det nuvarande makrobasstationsbaserade radioaccessnätverket.

Stöd från svenska industriföretag
KTH-projektet finansieras med rambidrag från SSF och ERC och stöds av Ericsson, Saab, Silex Microsystems, Omnisys och Sivers IMA. I projektet deltar även FOI och Uppsala universitet. Det första projektårets utmaning har varit att utveckla en mätteknologi och ett gränssnitt för THz-mikrosystem upp till 1 THz.
– Vi fick de första experimentella resultaten ganska nyligen och är jättenöjda med dem, säger Joachim.
Nästa utmaning i SSF-projektet blir att utveckla nya koncept för elektriskt styrbara antennsystem för exempelvis detektering av dolda vapen och sprängämnen under kläder.

Samarbete med NASA och Chalmers
Forskningen på KTH utförs också i samarbete med Chalmers i Göteborg. En annan stark samarbetspartner är NASA Jet Propulsion Laboratory i USA där Joachim haft förmånen att få gästforska.
– Vi har redan utvecklat världens första mikromekaniska komponenter som hanterar signaler på 500–600 Ghz. Kanske KTH:s mikrosystem finns i nästa Mars rover, säger Joachim med ett leende.

KTH - EES
Mikro- och nanosystem (MST) inom Skolan för Elektroteknik på KTH arbetar med Mikro- och Nano-elektromekaniska System (MEMS/NEMS) och dess tillämpningar. Joachim Oberhammer leder verksamheten för radiofrekvensmikrosystem (RF MEMS) för signaler från GHz- till THz-frekvenser. Utöver RF MEMS fokuserar forskningen på MST också på områden som medicin (MedMEMS), bioteknologi (BioMEMS) och komponenter för optik (OptoMEMS).
KTH_Logotyp_PMS_2013Skolan för elektro- och systemteknik
Osquldas väg