Jenny Källman ställer ut på Operakällarens Veranda

Den 17 februari är det premiär för en ny utställning med fotografier tagna av Jenny Källman på Operakällarens Veranda. Jenny Källman arbetar i gränslandet mellan det dokumentära och iscensatta fotografiet. Fotografiets slumpartade avbildning sätts ur spel och en tids- och rumslig dramaturg i uppstår. Ofta utspelar sig bildernas drama mellan unga personer, som upplever en hudlös första kontakt med omgivningens brutala maktspel som formar vuxenverklighetens roller. Fotografierna har en målerisk känsla och lyfter fram det absurda i tillvaron och samspelen, där vardagen balanserar på ritens rand.

Utställningen visas på Operakällarens Verandan med start den 17 februari 2012.

Tidigare har flera namnkunniga fotografer som Dawid, Bruno Ehrs, Denise Grünstein och Caroline Roosmark ställt ut sina fotografier på Operakällarens Veranda.

Om Jenny Källman
Jenny Källman är född 1973 och bor i Stockholm. Hon är utbildad på Konstfack och Högskolan för fotografi och film i Göteborg. De senaste åren har hon ställt ut på bl a Galleri Crystal Contemporary Art i Stockholm, Svenska Institutet i Paris, David Risley Gallery i Köpenhamn, Galerie Im Regierungsviertel, Berlin, Falkenbergs museum, Zoo Art Fair, Art Rotterdam, Art Los Angeles Contemporary och Museo de la Ciudad de Querétaro, Mexico . Jenny Källman har tidigare medverkat i utställningar på bl a Hasselblad Center, Tensta konsthall och Kulturhuset i Stockholm. Kommande utställningar under våren 2012 inkluderar Fotogalleriet i Olso och Gallery Kalhama & Piippo Contemporary I Helsingfors.

Om Operakällaren & Nobiskoncernen
Operakällaren serverar internationell haute cuisine, signerad Kökschef Stefano Catenacci. Operakällaren är Kunglig Hovleverantör och 2011 tilldelades Operakällaren priset "Årets Vinupplevelse" av White Guide. Nobis AB är en av Skandinaviens ledande koncerner inom hotell-, mötes- och restaurangnäringen och driver förutom Operakällaren och nattklubben Café Opera, designhotellen Stallmästaregården, Nobis Hotel, Hotel J och Hotel Skeppsholmen, konferens- och mässanläggningen Nacka Strandsmässan och flera andra spännande mötesplatser.

Bilder & mer information om Operakällaren & Nobis
För mer information, kontakta Amanda Andersson, Marknadskoordinator, tel: 070 207 52 38, e-mail: amanda@nobis.se. Högupplösta bilder finns i Operakällarens webarkiv: http://www.operakallaren.se/files.asp?catID=815