Just nu pågår tävlingen Sveriges Landskapspizza på initiativ från Västerbottensost®.

Västerbottensost® intervjuar Emmah Strömberg, Juniorkocklandslaget

Kocken Emmah Strömberg är med i Svenska Juniorkocklandslaget och arbetar till vardags som kock på Étoile i Stockholm. Tillsammans med landslagskollegan Eric Hristov och Västerbottensost® Ostmästare Thomas Rudin kommer hon att ha det prestigefyllda uppdraget att utse Sveriges Landskapspizzor.

-Att få vara med och utse svenska folkets egna landskapspizzor känns som ett väldigt roligt och ärofyllt uppdrag. Här kommer vi tillsammans med svenska folket lyfta fram vad som är unikt på olika platser i Sverige och hitta de råvaror som utmärker varje landskap och passar en god pizza, säger jurymedlemmen Emmah Strömberg från Svenska Juniorkocklandslaget.

Fakta om tävlingen hittar du här: https://vasterbottensost.com/landskapspizza/

Västerbottensost® vill ta fasta på de traditioner, tillagningstekniker och råvaror som gör varje landskap unikt. Det står dem tävlande fritt att göra sin kreativa tolkning av Sveriges Landskapspizza och motivera denna.

"Jag ser inte att det är självklart att en landskapspizza behöver vara en varmrätt – i vissa landskap kanske det snarare är en dessert?"

-Jag ser verkligen fram emot att ta del av alla kreativa bidrag och jag tror att vi kommer att få se en mängd olika variationer på såväl bottnen som toppingen på pizzorna. Jag ser heller inte att det är självklart att en landskapspizza behöver vara en varmrätt – i vissa landskap kanske det snarare är en dessert? fortsätter Emmah Strömberg från Svenska Juniorkocklandslaget.

Tävlingen Sveriges Landskapspizza är ett initiativ från Västerbottensost®. Tävlingen pågår till och med den 10/10 och därefter ska vinnaren koras.

Om Emmah Strömberg:

Yrke/arbetsplats:
Étoile, Stockholm

Ålder:
21 år

Vad ser du mest fram emot under din tid i Svenska Juniorkocklandslaget?
Jag ser fram emot att, tillsammans med andra lagmedlemmar, pusha varandra och komma på rätter som bäst representerar oss. Det är en unik upplevelse att se mina idéer förverkligas och förbättras, och samtidigt få möjligheten att representera Sverige i professionell matlagning.

Vilken är din egen favoritpizza?
Jag föredrar något simpelt men bra gjort. Man kommer långt med en god deg, tomatsås och en bra ost gärna med mycket basilika, och vitlökssås till.

Vilken är din favoriträtt med Västerbottensost?
Jag tycker att Västerbottenost gör sig väldigt bra i tacos.

Vad har du alltid i kylskåpen?
Nyttiga saker som är lätt att slänga i sig, det inkluderar ofta hummus och gurka, bananer och ägg.

Placeringar i tidigare tävlingar:
Årets Framtidsdrake - vinnare 2018
Årets Unga Ekokockar - finalist 2018
Årets Kockelev - bronsmedalj 2019

För mer information, kontakta gärna
Lina Jonsson, Product & Relationships Manager, Västerbottensost
Lina.Jonsson@norrmejerier.se, 076-136 33 01

Unik historia sedan 1872
Västerbottensost är en svensk klassiker som tillverkades första gången 1872 i Burträsk av mejerskan Ulrika Eleonora Lindström. Den vällagrade hårdosten med sin helt unika smak tillverkas av mjölk från trakterna runt Burträsk och karaktäriseras av sälta, fruktighet och beska. Receptet, som är en väl bevarad hemlighet och som bara några få personer känner till, ligger i säkert förvar i mejeriet i Burträsk. Västerbottensost fascinerar människor lika mycket idag, som för över hundra år sedan. Både i all sin enkelhet på ostbrickan och som uppskattad smaksättare i matlagning samt på brödet. Västerbottensost kan endast tillverkas på det lilla mejeriet i Burträsk. För det är endast där, och ingen annanstans, som Västerbottensost får sin alldeles unika smak.