Keramik från Brännland används vid presentationen av årets Nationaldagsmeny. Här förrätten med matjessill, forellrom och majonnäs med Västerbottensost®

Västerbottensost® intervjuar keramikern bakom faten till årets Nationaldagsmeny

Keramikern Terese Ryndal från Brännland utanför Umeå har tagit fram tallrikarna och faten som används till årets Nationaldagsmeny. Hennes keramik används även till andra fotograferingar för Västerbottensost®.

- Det är en ära att mina tallrikar nu får synas i så fina sammanhang som Nationaldagsmenyn med Svenska Kocklandslaget! Det känns nästan lite som Nobelmiddagen tycker jag!

Se filmen med Terese här

Hur går dina tankar när du får en sån här uppgift?
- Jag tänker att det är det genuina och unika som ska lyftas fram. Att tallriken ska höja och förstärka känslan av det mathantverk som läggs upp på den. Jag tycker att den grova strukturen i leran och de matta naturnära och ljusa tonerna som jag använt, åstadkommer precis det.

Och vad blev resultatet?
-Jag är glad att se att min keramik når ut till fler genom det här samarbetet och jag är väldigt stolt att det jag tagit fram i min lilla verkstad nu används av Svenska Kocklandslaget till årets nationaldagsmeny. Jag tycker att faten lyfter fram såväl maten som osten jättefint!

Svenska Kocklandslaget har för första gången tagit fram en härlig trerättersmeny för att sätta extra guldkant på det svenska nationaldagsfirandet. Västerbottensost® som är initiativtagare till menyn vill med detta inspirera till nya mattraditioner i samband med nationaldagen.
Recepten hittar du här:

Om Terese Ryndal:

Yrke/arbetsplats:
Keramiker vid Brännlands Keramiska Verkstad utanför Umeå och ägare till hantverksföretaget Säsong.

Ålder:
46 år

Vad ser du mest fram emot i sommar?
Jag öppnar min sommarbutik till helgen och jag ser fram emot att få träffa alla härliga kunder igen. Det ska även bli roligt att få visa upp de paj- och gratängformar som jag tagit fram för Västerbottensost, jag har redan sålt ett gäng formar både lokalt och till övriga Sverige, så dem har verkligen mottagits bra!

Vilken är din favoriträtt med Västerbottensost?
Den klassiska Västerbottenostpajen funkar till allt och blir även med de enklaste tillbehören en festmåltid. Sedan har jag ofta ett Västerbottensostsmör i kylskåpet som åker fram till mina surdegsbröd. Precis som med handgjort bruksgods tycker jag att Västerbottensost ska njutas varje dag.

För mer information, kontakta gärna
Lina Jonsson, Product & Relationships Manager Västerbottensost
Lina.Jonsson@norrmejerier.se, 076-136 33 01

Unik historia sedan 1872
Västerbottensost är en svensk klassiker som tillverkades första gången 1872 i Burträsk av mejerskan Ulrika Eleonora Lindström. Den vällagrade hårdosten med sin helt unika smak tillverkas av mjölk från trakterna runt Burträsk och karaktäriseras av sälta, fruktighet och beska. Receptet, som är en väl bevarad hemlighet och som bara några få personer känner till, ligger i säkert förvar i mejeriet i Burträsk. Västerbottensost fascinerar människor lika mycket idag, som för över hundra år sedan. Både i all sin enkelhet på ostbrickan och som uppskattad smaksättare i matlagning samt på brödet. Västerbottensost kan endast tillverkas på det lilla mejeriet i Burträsk. För det är endast där, och ingen annanstans, som Västerbottensost får sin alldeles unika smak.

Om Terese Ryndal
Keramikern Terese Ryndal har tagit fram en serie med keramik för Västerbottensost®. I den lilla ateljén utanför Umeå har drejskivan gått varm när alstren formats, torkats, glaserats och bränts. Utvalda verk har sedan, precis som osten, fått ett sigill stämplat på sig. Keramiken användas vid matfotograferingar och syns i sociala media, i recept och nu även i årets Nationaldagsmeny.