Nationaldagsmenyns förrätt, Matjessill med bakat ägg, forellrom och majonnäs med Västerbottensost® komponerad av Svenska Kocklandslaget.

Blogginlägg -

Västerbottensost® intervjuar Marcus från Svenska Kocklandslaget om årets Nationaldagsmeny

Kocken Marcus Bremdal är med i Svenska Kocklandslaget och arbetar till vardags som kökschef på Wedholms fisk i Stockholm. När utmaningen att ta fram en Nationaldagsmeny kom var han den som fick utmaningen att ta fram förrätt och varmrätt till menyn.

-Jag älskar våra svenska traditioner och lagar mycket klassisk husmanskost hemma. Vi har många härliga råvaror och unika smaker i Sverige så det har varit ett nöje att få vara med och ta fram den första Nationaldagsmenyn och jag är väldigt stolt över resultatet.

Recepten hittar du här.

Hur går dina tankar när du får en sån här uppgift?
-Mina tankar gick direkt till vilka råvaror som känns rätt för en Nationaldagsmeny. Jag tänker sommar, primörer, matjessill, rom och Västerbottensost kändes direkt givna. Men sen gäller det att få ihop det till en helhet och gärna med lite extra finish – en Nationaldagsmeny ska ändå vara något extra!

Och vad blev resultatet?
-Som förrätt har jag valt att göra matjessill med en bakad äggula. Det serveras med picklad kålrot, saltrostade hasselnötter, forellrom och en majonnäs med Västerbottensost®. För mig symboliserar Västerbottensost och matjessill svensk sommar och det är råvaror som många älskar.

Sen ville jag servera rätten på ett litet nytt, lyxigare sätt. Jag tycker att hasselnötterna, det bakade ägget och syran från den picklade kålroten och den vackra forellromen gör att det blir en fräsch rätt. Som pricken över i så måste man ju självklart servera den här rätten med lite nybrynt smör.

Till varmrätt valde jag att använda röding som huvudråvara. Vill man så kan den bytas ut mot lax med bra resultat. Jag har färserat fisken med örter och till det serverar jag säsongens guld; sparris och små knipp-gulbetor. Västerbottensost har jag använt både i potatispurén och den krispiga kroketten. Jag tycker att champagnesåsen ger hela rätten ett extra lyft!

Svenska Kocklandslaget har för första gången tagit fram en härlig trerättersmeny för att sätta extra guldkant på det svenska nationaldagsfirandet. Västerbottensost® som är initiativtagare till menyn vill med detta inspirera till nya mattraditioner i samband med nationaldagen.

Om Marcus Bremdal:

Yrke/arbetsplats:
Wedholms Fisk, Stockholm

Ålder:
38 år

Vad ser du mest fram emot under din tid i Svenska Kocklandslaget?
Att få göra resan med alla duktiga kockar och konditorer som vi har i laget och tillsammans få utveckla våra menyer och rätter som vi ska tävla med i Culinary World Cup 2022 och Culinary Olympics 2024.

Vilken är din favoriträtt med Västerbottensost?
Västerbottensostpaj, det finns så otroligt många användningsområden med den och sen är det fantastiskt gott.

Vad har du alltid i kylskåpen?
Västerbottensost!

Placeringar i tidigare tävlingar:
Finalist i Årets kock 2020
OS Guld som coach för juniorkocklandslaget 2016
VM Guld som lagledare för Stockholm Culinary Team 2014
3:e plats i årets Unga Kock 2009

För mer information, kontakta gärna
Lina Jonsson, Product & Relationships Manager Västerbottensost
Lina.Jonsson@norrmejerier.se, 076-136 33 01

Unik historia sedan 1872
Västerbottensost är en svensk klassiker som tillverkades första gången 1872 i Burträsk av mejerskan Ulrika Eleonora Lindström. Den vällagrade hårdosten med sin helt unika smak tillverkas av mjölk från trakterna runt Burträsk och karaktäriseras av sälta, fruktighet och beska. Receptet, som är en väl bevarad hemlighet och som bara några få personer känner till, ligger i säkert förvar i mejeriet i Burträsk. Västerbottensost fascinerar människor lika mycket idag, som för över hundra år sedan. Både i all sin enkelhet på ostbrickan och som uppskattad smaksättare i matlagning samt på brödet. Västerbottensost kan endast tillverkas på det lilla mejeriet i Burträsk. För det är endast där, och ingen annanstans, som Västerbottensost får sin alldeles unika smak.

Om Svenska Kocklandslaget
Det Svenska Kocklandslaget och Juniorkocklandslaget utgör de två landslag som är Sveriges nationella lag för att tävla i Culinary World Cup 2022 samt Culinary Olympics 2024. Sveriges landslag har under två decennium presterat på högsta kulinariska nivå och är världens främsta landslag under denna tidsperiod. Senast i Culinary Olympics i Stuttgart 2020 tog Svenska Juniorkocklandslaget guld och Svenska Kocklandslaget silver.