Norrmejerier levererar mejeriprodukter till några av landets, och världens, största evenemang i sommar.

Norrmejerier stärker nationell närvaro genom partnerskap med Gothia Cup, Sweden Rock Festival och O-ringen

Norrmejerier ska växa i hela Sverige de kommande åren. Med fokus på att ta marknadsandelar även utanför Norrland ingår Norrmejerier partnerskap med de nationella eventarrangörerna Gothia Cup, Sweden Rock Festival och O-ringen. Partnerskapet ska öka kännedomen om Norrmejerier bland konsumenter i hela Sverige.

Norrmejeriers varumärken Norrlogisk, Fjällfil, Verum och Västerbottenost är redan välkända på den svenska marknaden – några av dem är till och med marknadsledande inom sitt segment. Framöver siktar Norrmejerier på att öka kännedomen om alla sina varumärken i hela Sverige. Satsningen innebär bland annat att Norrmejerier ingår partnerskap med andra organisationer som, precis som Norrmejerier, erbjuder storslagna upplevelser.

- Vi är redan ett älskat varumärke i Norrland, och nu vill vi dela med oss av vårt erbjudande till konsumenter över hela Sverige, säger Victoria Johansson, chef för marknad och innovation på Norrmejerier. Vi tror att det finns ett intresse för mejeriprodukter med ett tydligt och intressant ursprung. Väljer man produkter från Norrmejerier kan man lita på att det alltid är 100% norrländskt – alltså 100% svenskt.

Norrmejerier fortsätter att utveckla sina varumärken och produkter med siktet inställt på att erbjuda unika mervärden till konsumenter från Riksgränsen till Ystad. Norrland ger unika förutsättningar och Norrmejeriers mjölkråvara lämnar helt naturligt ett lägre avtryck på naturen och bidrar till biologisk mångfald. Det är helt enkelt skillnad på mjölk och mjölk.

- Genom att synas i fler nationella sammanhang får vi chansen att visa upp fler av våra produkter och samtidigt berätta mer om varför man ska välja norrländskt vid mejeridisken och varför mjölk från Norrland är bra för hela Sverige, säger Maria Skogelid chef för kategori mejeri på Norrmejerier. De tre organisationer vi valt arrangerar några av världens största arrangemang inom sina kategorier och lockar såväl unga vuxna som barnfamiljer. Samtidigt är de arrangörer som står för liknande värden som vi själva, som gör gott.

Fakta om arrangemangen i sommar:

Sweden Rock Festival, 5–8 juni

I Sölvesborg arrangeras Sweden Rock Festival. Norrmejerier blir helhetsleverantör av mejeriprodukter förutom ost. Festivalen har ett stort fokus på hållbarhet och Norrmejeriers mellanmjölk Norrlogisk gjorde dem intresserade av Norrmejerier som leverantör. Norrmejerier blir exklusiv leverantör av mejeriprodukter till personalmatsalen och finns även med i butiker på festivalområdet. Totalt antal besök på festivalen uppskattas till ca 171 500.

Gothia Cup, 14–20 juli

Norrmejerier blir Official Partner till Gothia Cup 14-20 juli 2024. Gothia Cup arrangeras årligen i Göteborg och är världens största fotbollsturnering för barn och ungdomar.

Det innebär exklusivitet som leverantör av mejeriprodukter (inkl ost) till samtliga skolmatsalar. Även BK Häcken, som arrangerar Gothia Cup, har ett tydligt fokus på hållbarhet och knyter sina partnerskap till utvalda mål inom FNs 17 globala mål. Norrmejerier matchas till mål 13 ”Bekämpa klimatförändringarna”.

O-ringen, 21–27 juli

O-ringen är världens största orienteringsäventyr. Det avgörs alltid vecka 30, på en ny plats varje år. Norrmejerier är aktiv partner till O-ringen med sitt varumärke Fjällfil. Partnerskapet kommer att synas med bland annat aktivering och marknadsföring.

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av 365 lokala bönder varav 290 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Fjällfil®, Fjällyoghurt®, Norrgott® och Norrlogisk®. Norrmejerier sysselsätter cirka 440 årsanställda och omsätter ca 2 miljarder kronor per år.